Langit Atap yang Terpelihara

kabar islam update

loading...

Jumat, 25 Oktober 2019

Langit Atap yang Terpelihara

Ayat Alquran Tentang Keindahan Langit
Assalamu'alaikum warahmatullahi wabarakatuh ,, Segala puji bagi ALLAH Tuhan alam semesta, pengatur alam semesta alam semesta ini, salawat salam kepada pujian kepada Rasulullah, yang telah membawa manusia dari dunia kejahilan ke dunia alam sedemikian rupa, segala yang ada di langit dan bumi adalah penciptaan ALLAH subhanahu wata'ala, penjelasan berikut langit yang dipelihara melalui firman Tuhan dalam Al Qur'an di bawah ini,

Gambar di atas menunjukkan beberapa objek meteor yang ingin menumbuk bumi. Objek-objek celestial yang lewat dalam ruang boleh menjadi ancaman serius kepada Bumi. Tetapi Allah, Pencipta Sempurna,

Gambar di atas menunjukkan beberapa objek meteor yang ingin menumbuk bumi. Objek-objek celestial yang lewat dalam ruang boleh menjadi ancaman serius kepada Bumi. Tetapi Allah, Pencipta Sempurna, telah menjadikan suasana atap yang melindungi bumi. Terima kasih kepada pelindung khas ini, kebanyakan meteorid tidak dapat memukul bumi kerana ia telah dihancurkan sementara masih di atmosfera.

Dalam Al-Quran, Allah mengarahkan perhatian kita kepada sifat langit yang sangat menarik:

"Dan Kami jadikan langit sebagai bumbung yang dipelihara, sedang mereka berpaling dari segala tanda (tanda-tanda kekuasaan Allah) yang ada pada mereka." (Al-Quran, 21:32)

Sifat langit ini telah dibuktikan oleh penyelidikan saintifik pada abad ke-20.

Suasana yang mengelilingi bumi memainkan peranan yang sangat penting untuk meneruskan kehidupan. Dengan memusnahkan beberapa meteor, besar atau kecil ketika mereka mendekati bumi, atmosfer menghalang mereka daripada jatuh ke bumi dan membahayakan makhluk hidup.

Atmosfer juga menyaring sinar dari ruang yang membahayakan kehidupan. Menariknya, atmosfera hanya membolehkannya ditembusi oleh sinaran yang tidak berbahaya dan berguna, seperti cahaya yang kelihatan, cahaya ultraviolet periferal, dan gelombang radio. Semua radiasi ini sangat diperlukan untuk kehidupan. Edge ultraviolet, yang hanya sebahagiannya menembusi atmosfera, sangat penting untuk fotosintesis tumbuhan dan untuk kelangsungan hidup semua makhluk hidup. Kebanyakan sinar ultraviolet yang dipancarkan oleh matahari dikekalkan oleh lapisan ozon atmosfera dan hanya sebahagian kecil dan penting dari spektrum ultraviolet yang mencapai bumi.

Fungsi perlindungan atmosfera tidak berhenti di sini. Atmosfer juga melindungi bumi dari suhu ruang beku, yang mencapai 270 darjah Celcius di bawah sifar.

Ia bukan sahaja suasana yang melindungi bumi daripada pengaruh yang berbahaya. Di samping suasana, Van Allen Belt, lapisan yang dihasilkan oleh kewujudan medan magnet bumi, juga bertindak sebagai perisai terhadap radiasi berbahaya yang mengancam planet kita. Radiasi ini, yang terus dipancarkan oleh matahari dan bintang-bintang lain, sangat mematikan untuk makhluk hidup. Jika hanya tali pinggang Van Allen yang tidak wujud, letupan tenaga raksasa yang dipanggil suar surya yang berlaku berulang kali di bawah matahari akan memusnahkan semua kehidupan di bumi.

Dr. Hugh Ross berkata mengenai perang penting Van Allen Belt untuk kehidupan kita:

Bumi ternyata mempunyai kepadatan terbesar di antara planet-planet lain di dalam sistem solar kita. Inti bumi, yang terdiri daripada nikel dan besi, bertanggungjawab untuk medan magnetnya yang besar.

Medan magnet ini membentuk lapisan pelindung radiasi Van-Allen, yang melindungi Bumi dari radiasi dari luar angkasa. Sekiranya lapisan pelindung ini tidak wujud, maka kehidupan tidak akan mungkin berlaku di Bumi. Satu-satunya planet berbatu yang mungkin mempunyai medan magnet ialah Merkurius - tetapi kekuatan medan magnet planet adalah 100 kali lebih kecil daripada Bumi. Malah Venus, planet kembar kita, tidak mempunyai medan magnet. Lapisan pelindung Van-Allen adalah reka bentuk khas yang hanya ada di Bumi. (Http: // wwwjpsnet / bygrace / index html Diambil dari Big Bang Ditapis oleh Kebakaran oleh Dr Hugh Ross, 1998. Alasan Percayalah, Pasadena, CA. )

Tenaga yang dipancarkan dalam satu nyala api, seperti yang dirakamkan baru-baru ini, bersamaan dengan 100 bilion bom atom yang serupa dengan yang jatuh di Hiroshima. Lima puluh lapan jam selepas kilat, diperhatikan bahawa jarum kompas bergerak luar biasa, dan 250 kilometer di atas atmosfer bumi meningkat secara tiba-tiba dalam suhu mencapai 2,500 darjah Celsius.

Kebanyakan orang yang melihat di langit tidak pernah memikirkan fungsi atmosfera sebagai pelindung. Hampir tidak pernah melangkaui fikiran mereka tentang apa bumi akan jika atmosfer tidak wujud. Gambar di atas adalah kawah gergasi yang dibentuk oleh kesan meteor yang jatuh di Arizona, Amerika Syarikat. Jika atmosfer tidak wujud, berjuta-juta meteorida akan jatuh ke Bumi, menjadikannya tempat yang tidak boleh didiami. Walau bagaimanapun, fungsi perlindungan atmosfera membolehkan benda hidup menjalankan kehidupan mereka dengan selamat. Ini jelas merupakan perlindungan yang Allah berikan kepada manusia, dan keajaiban yang diturunkan dalam Al-Qur'an.

Singkatnya, sistem yang sempurna bekerja jauh di atas bumi. Ia mengelilingi bumi kita dan melindunginya dari pelbagai ancaman dari luar angkasa. Para saintis hanya menemuinya sekarang, ketika berabad-abad yang lalu, kita telah diberitahu dalam Al-Qur'an tentang atmosfer bumi yang berfungsi sebagai lapisan pelindung.

Tenaga yang dipancarkan oleh letusan di Matahari sangat kuat sehingga sukar untuk membayangkan sebab manusia: Satu letusan pada matahari bersamaan dengan letupan 100 juta bom atom yang telah jatuh di Hiroshima. Bumi dilindungi dari kesan merosakkan tenaga berseri ini.

Lapisan magnetosfera, dibentuk oleh medan magnet bumi, berfungsi sebagai perisai yang melindungi bumi dari badan angkasa, sinar kosmik dan zarah berbahaya. Dalam gambar di atas, lapisan magnetosphere ini, yang juga dinamakan Van Allen Belts, dilihat.

Sabuk ini beribu-ribu kilometer di atas bumi melindungi benda-benda hidup di Bumi dari tenaga yang membawa maut yang tidak dapat sampai dari ruang angkasa. Oleh itu diharapkan lebih banyak pengetahuan dan iman, hidup hanya ketika kita akan kembali kepada ALLAH sehingga tiba, menghadapi, selamat iman, Aamiin

Langit Atap yang Terpelihara Rating: 4.5 Diposkan Oleh: BLOGGER

0 comments:

Posting Komentar