Orang yang Paling Cerdas Adalah Orang yang Banyak Mengingat Mati

kabar islam update

loading...

Rabu, 23 Oktober 2019

Orang yang Paling Cerdas Adalah Orang yang Banyak Mengingat Mati

Senantiasa Mengingat Mati Dan Bersedia Menghadapinya--Bismillah, kita bersedia untuk menghadapi kematian yang tidak disangka-sangka dan kita mengesyaki, kita hidup hari demi hari semakin hampir mati, sentiasa mengingat kematian supaya kehidupan lebih bermakna untuk mencari sedekah sebanyak mungkin.

Semua orang tahu bahawa dia akan mati, tidak ada yang menafikannya. Tetapi dalam kenyataannya sangat sedikit persediaan untuk kematian.


Kebanyakan orang juga cuba melupakannya dengan pelbagai hiburan dan aktiviti. Kematian menjadi rahsia misteri. Tetapi dengan peredaran masa, masa kematian ini yang tidak dapat kita hindari hanya akan semakin dekat. Tetapi bagi mereka yang sedar, dan berniat untuk menghadapinya, sebenarnya mengingat kematian adalah pemacu yang sangat kuat untuk mencapai kehidupan yang menang.

Lebih daripada 160 kali perkataan kematian disebut dalam Al-Qur'an. Mengapakah peristiwa ini mendapat begitu banyak perhatian dalam buku Allah ini? Untuk menjawab soalan ini, mari kita pertimbangkan beberapa ayat yang mengandungi perkataan kematian.
"Setiap jiwa akan merasa mati" (Ali Imran 185)

Ayat ini menyatakan fakta kematian sebagai fakta. Tanpa menutup atau menakutkan, tetapi bercakap mengenainya sebagai sesuatu yang akan berlaku, yang pasti akan kita alami. Kenyataan itu diteruskan dengan penerangan mengenai apa yang akan kita hadapi selepas kematian:

"Dan pada hakikatnya hanya pada Hari Penghakiman sahaja ganjaran kamu akan disempurnakan. Barangsiapa yang diselamatkan dari api neraka dan dimasukkan ke syurga, benar-benar orang yang benar-benar beruntung. Sesungguhnya hidup di dunia ini hanyalah kesenangan menipu" (Ali Imran 185)

Dengan nada keterbukaan yang sama, ayat di atas menyajikan beberapa prinsip asas Islam. Bahawa kematian bukanlah akhir dari sejarah kita. Masih hidup selepas kematian, kehidupan yang jauh lebih panjang daripada hari ini. Ia juga mengatakan dalam ayat ini apakah ukuran kejayaan sebenar. Kemuliaan muktamad adalah diselamatkan dari neraka neraka dan masuk syurga. Kemuliaan bukanlah kejayaan untuk mencapai gelaran, tidak juga kemuliaan pangkat, kekayaan, semua kemuliaan dunia sama seperti Fata Morgana berbanding realiti yang akan kita alami di akhirat.

Kami juga mendapati perintah yang sama dalam ayat berikut (Al Anbiya 35):
"Setiap jiwa akan merasa mati dan kami akan menguji kamu dengan kejahatan dan kebaikan, hanya kepada kami yang akan kamu kembali"

Tidak ada kekaburan atau keraguan dalam mesej ini.

Hidup itu bersifat sementara, hidup hanyalah percubaan, hanya ujian. Setiap orang mendapat ujian sendiri. Ada orang yang diuji dengan nasib malang, ada juga yang diuji dengan keberuntungan di dunia ini. Tetapi pada akhirnya kita semua tanpa pengecualian akan dinilai dan diberi ganjaran untuk kehidupan akhir sesuai dengan keputusan peperiksaan ini.

Kisah lengkap kehidupan kita diberitahu dalam Al-Qur'an seperti berikut:

"Sesungguhnya kami menciptakan manusia dari tanah, kemudian dari air mani yang disimpan di tempat yang padat (rahim). Kemudian dari air mani itu kita menjadikannya darah, maka dari darah itu kita membuat segumpal daging, maka dari benjolan itu kita menjadikannya. Kami membungkusnya dalam daging, kemudian kami menjadikannya dalam bentuk yang lain, Maha Suci Allah, Pencipta yang terbaik, maka setelah itu kamu semua akan mati, dan pada hari kiamat kamu akan dibangkitkan "(Al Mu ' Min 23: 12-16)

Hanya Pencipta Tertinggi yang dapat menggambarkan sejarah kita sepenuhnya seperti itu.

Daripada perihalan, ternyata bahawa apa yang kita hidup di dunia ini hanyalah sebahagian daripada sejarah hidup kita. Masa yang lebih lama yang akan kita alami di akhirat nanti. Juga perlu diingat bahawa apa yang kita lakukan dalam jangka pendek hidup dunia ini akan menentukan kehidupan kita di akhirat. Ini adalah fungsi sebenar kehidupan dunia, sebagai bidang yang hasilnya akan kita nikmati kemudian.

Dalam bahagian lain, ia juga menekankan bahawa tidak ada jalan keluar yang boleh menghalang kita dari kematian. Surah an Nisa ayat 78 menyatakan: "Di mana pun anda berada, kematian akan bertemu dengan anda walaupun anda berada dalam menara yang kuat dan tinggi walaupun."

Jadi kematian, kita semua akan mengalaminya pada masa yang pasti. Tidak lulus walaupun untuk satu saat Tidak boleh ditangguhkan walaupun hanya satu saat. Tidak ada yang dapat menghentikannya. Kemudian bagaimana kita harus bertindak balas? Dalam Al-Quran arahan diberikan untuk menangani kematian:

"Wahai orang-orang yang beriman, bertakwa kepada Allah dan jangan mati kecuali dalam keadaan Islam" (3: 102), bersiaplah untuk mati, semoga iman diselamatkan, mati dalam Islam

Orang yang Paling Cerdas Adalah Orang yang Banyak Mengingat Mati Rating: 4.5 Diposkan Oleh: BLOGGER

0 comments:

Posting Komentar