Psikologi Pendidikan Menurut Para Ahli

kabar islam update

loading...

Selasa, 29 Oktober 2019

Psikologi Pendidikan Menurut Para Ahli

Ruang Lingkup Psikologi Pendidikan
Psikologi pendidikan pada dasarnya adalah penerapan teori dan kaedah psikologi kepada dunia pendidikan atau pembelajaran. Kaedah psikologi dalam banyak cara digunakan dalam bidang perkhidmatan pendidikan dengan pendekatan psikologi. Kaedah adalah cara yang diambil untuk mencapai matlamat tertentu. Oleh itu, kaedah psikologi pendidikan adalah cara yang digunakan untuk mencapai matlamat pendidikan dan pembelajaran. Penerapan kaedah ini adalah berdasarkan pertimbangan, intipati, sifat, dan prinsip tentang tingkah laku pelajar dalam situasi pendidikan dan pembelajaran.

Psikologi pendidikan pada dasarnya adalah penerapan teori dan kaedah psikologi kepada dunia pendidikan atau pembelajaran

Walaupun bukan ahli psikologi, penerapan kaedah ini sering digunakan oleh guru bimbingan atau bimbingan kerjaya atau guru secara umum. Sudah tentu, keupayaan sesetengah guru agak terhad berbanding ahli psikologi dan kaunselor sekolah yang khusus. Walau bagaimanapun, mereka adalah untuk perkara tertentu dan dalam had tertentu juga boleh menggunakan kaedah ini untuk memahami dan menyelesaikan masalah pendidikan dan pembelajaran pelajar. Penerapan kaedah ini bertujuan untuk memahami keadaan awal, pengumpulan data, analisis data, refleksi, perumusan kesimpulan, dan cadangan penyelesaian. Beberapa kaedah yang biasa digunakan dalam psikologi pendidikan dibentangkan di bawah.

1. Kaedah temuduga

Satu kaedah mengumpul data untuk menentukan keadaan pelajar dari segi pelbagai kelebihan, masalah, dan tingkah laku serta faktor-faktor yang menyebabkannya adalah temu bual. Instrumen yang digunakan oleh psikologi pendidikan atau guru dalam rangka kerja ini adalah panduan temu bual. Kaedah temubual biasanya dijalankan kepada pelajar secara individu atau dalam kumpulan kecil. Temubual dengan pelajar yang mempunyai masalah tertentu mesti dilakukan secara individu. Aktiviti ini biasanya dilakukan melalui kontrak langsung berulang-ulang seperti yang diperlukan.

Temubual adalah dua jenis, iaitu temubual yang berstruktur dan wawancara percuma. Satu wawancara yang agak berstruktur adalah temu bual yang dijalankan oleh guru kepada pelajar dengan mengajukan beberapa soalan atau soalan dengan jawapan alternatif, tetapi sangat terbuka untuk perkembangan jawapan. Pertanyaan yang diikuti oleh jawapan alternatif biasanya hanya merupakan soalan pertama, sebagai pertanyaan memancing untuk bertanya dengan sungguh-sungguh atau berkembang. Jawapan yang diberikan oleh temu duga tidak bermakna mereka tidak dapat keluar daripada alternatif yang dibuat oleh guru atau psikologi pendidikan.

Temubual tidak berstruktur sama dengan wawancara bebas dan paling biasa digunakan apabila ahli psikologi pendidikan atau guru menentukan masalah atau aspirasi pelajar secara tiba-tiba. Di sini, ahli psikologi pendidikan hanya meminta beberapa soalan atau soalan yang mengajak jawapan atau komen pelajar secara bebas. Pandangan, pendapat, sikap dan kepercayaan para pelajar yang ditemubual tidak banyak dipengaruhi oleh psikolog pendidik atau guru. Temubual biasanya berlaku secara tidak formal, fleksibel dan sering perlu ditemu bual untuk perkara yang sama.

Panduan temu duga hanya satu soalan atau soalan pendek, dengan membuka kemungkinan menerima jawapan yang panjang. Untuk temubual jenis ini, kemahiran dan pandangan jauh psikologi atau guru pendidikan lebih dituntut. Dia mesti menguasai masalah itu, jadi jawapan boleh dibuat dan perbincangan dapat dikawal. Secara umum langkah-langkah temu bual dibentangkan seperti berikut.

a. Mukadimah, di mana seorang ahli psikologi pendidikan atau guru mewujudkan suasana yang kondusif, memberi penjelasan tentang fokus dan tujuan temu duga, serta masa yang diperlukan, dan sebagainya.

b. Pelaksanaan, di mana psikologi pendidikan atau guru memasuki teras temu duga, sifat kondusif masih diperlukan dan juga suasana informal.

c. Menutup, dalam bentuk penamatan wawancara, terima kasih, kemungkinan wawancara lanjut, tindak lanjut yang akan dilakukan, dan sebagainya.

2. Kaedah introspeksi

Introspeksi secara bersejarah adalah kaedah tertua bagi semua kaedah pendidikan. Kaedah ini sebelum ini digunakan dalam falsafah dan kemudian dalam psikologi untuk mengumpul data mengenai pengalaman kesedaran subjek. Intropeksi bermakna melihat secara mendalam melalui pemerhatian sendiri atau peribadi. Kaedah ini digunakan untuk memahami kesihatan mental seseorang sendiri dan keadaan minda. Kaedah ini dibangunkan oleh ahli struktural dalam psikologi yang mendefinisikan psikologi sebagai kajian pengalaman kesadaran individu.

3. Kaedah pemerhatian

Dengan perkembangan psikologi sebagai sains tingkah laku objektif, kaedah introspeksi digantikan dengan pemerhatian yang teliti terhadap tingkah laku manusia atau haiwan. Pemerhatian secara literal bermaksud mencari di luar diri anda. Ini adalah kaedah yang sangat penting untuk mengumpul data mengenai hampir semua jenis penyelidikan, termasuk dalam bidang psikologi pendidikan. Pemerhatian dibuat secara langsung atau tidak langsung, yang dijadualkan atau tidak berjadual, semula jadi atau buatan, atau peserta dan bukan peserta.

Kaedah pemerhatian dijalankan dengan cara memerhatikan tingkah laku pelajar dalam keadaan yang munasabah. Aktiviti ini dijalankan oleh psikologi pendidikan atau guru secara terancang, sistematik dan berterusan. Hasil pemerhatian direkodkan atau direkodkan sepenuhnya. Aktiviti pemerhatian boleh dilakukan secara langsung, juga boleh menggunakan media teknologi. Di sekolah moden, televisyen litar tertutup (cctv) biasanya tersedia untuk memerhatikan pelajar yang sering terlambat, tingkah laku pelajar di kelas dan makmal, dan juga tingkah laku mereka di sekolah.

Aktiviti pemerhatian tanpa bantuan teknologi harus dijalankan dengan menggunakan pendekatan penyertaan. Untuk pemerhatian yang betul, psikologi pendidikan atau guru perlu membuat garis panduan atau garis panduan fokus. Garis pemerhatian juga dapat dalam bentuk daftar periksa atau daftar periksa. Tumpuan objek pemerhatian boleh dibatasi dan juga boleh menjadi spektrum luas. Untuk tumpuan yang terhad, ahli psikologi pendidikan atau guru boleh melakukannya sendiri. Sekiranya tumpuannya luas atau besar, sering psikologi pendidikan atau guru harus meminta bantuan daripada orang lain. Bantuan daripada orang lain boleh dilakukan, jika mereka yang meminta pertolongan mempunyai kebolehan yang relatif sama dengan psikologi pendidikan atau guru.

4. Kaedah Ujian

Untuk mengetahui kepentingan, bakat, potensi, tahap kecerdasan, dan trend lain pelajar, sering psikologi pendidikan atau guru (dengan meminta bantuan dari psikologi) melakukan ujian kepada pelajar mereka. Terdapat beberapa jenis ujian, contohnya ujian kecerdasan, ujian sikap, ujian kelajuan tindak balas, ujian pencapaian pembelajaran, dan sebagainya. Keputusan ujian ini dianalisis sedemikian rupa kepada pelajar "projek" mengikut tujuan ujian.

Kaedah soal selidik

Soal selidik kuesioner adalah seperangkat soalan atau pernyataan yang ditulis di atas kertas atau yang disampaikan oleh psikologi pendidikan atau guru kepada pelajar untuk diisi tanpa campur tangan pihak lain. Soal selidik boleh dibuka atau ditutup.

Soal selidik terbuka adalah soal selidik yang mengandungi beberapa soalan yang jawapannya ditentukan oleh pelajar tanpa perlu menjadi "jawaban gabungan" oleh psikologi pendidikan atau guru. Psikologi atau guru pendidikan tidak menentukan jawapan alternatif untuk setiap soalan yang dibangkitkan. Kuesioner dikatakan memenuhi keperluan, jika ia dirumuskan secara ringkas dan boleh dicerna dalam kandungannya, mempunyai urutan logik, jawapan yang diminta merujuk kepada fokus, jemput jawapan percuma dari subjek, hanya untuk tujuan meminta data untuk tujuan pendidikan dan pembelajaran, jawapan yang ada membolehkan mereka dapat ditafsirkan dengan sewajarnya, dan jumlahnya diperlukan. Jawapan kepada soal selidik itu kemudian dianalisis dan disimpulkan.

6. Kajian Kes

Kajian kes adalah kajian mendalam atau penyelidikan mengenai subjek. Kajian kes juga bermaksud analisis mendalam tentang seseorang, kumpulan, atau fenomena. Pelbagai teknik yang digunakan dalam rangka kajian kes termasuk wawancara peribadi, ujian psikometrik, pemerhatian langsung, dan nota arkib. Kajian kes paling kerap digunakan dalam penyelidikan psikologi klinikal untuk menggambarkan kejadian dan keadaan langkah mengenai subjek. Kajian kes seperti ini khusus digunakan dalam psikologi.

7. Kaedah Lain

Beberapa kaedah lain yang boleh digunakan oleh ahli psikologi pendidikan atau guru adalah eksperimen (kedua-dua buatan dan sebenar), kaedah pembezaan, kaedah klinikal, dan lain-lain. Kaedah eksperimen telah dibangunkan dalam psikologi dengan usaha berterusan oleh psikologi untuk membuat penyelidikan objektif dan saintifik mengenai tingkah laku manusia. Salah satu sumbangan utama kelakuan adalah pembangunan kaedah eksperimen untuk memahami, mengawal, dan meramalkan tingkah laku. Kaedah percubaan adalah pemerhatian yang paling tepat, terancang dan sistematik. Kaedah eksperimen menggunakan prosedur sistematik yang dikenali sebagai reka bentuk eksperimen. Reka bentuk eksperimen menyediakan garis panduan penting untuk penyelidik untuk menjalankan penyelidikan secara sistematik.

Kaedah klinikal digunakan terutamanya untuk mengumpul maklumat terperinci mengenai tingkah laku masalah kes tidak menyesuaikan dan menyimpang. Objektif utama kaedah ini adalah kajian kes individu atau kes kumpulan untuk mengesan dan mendiagnosis masalah khusus mereka dan mencadangkan langkah-langkah terapeutik untuk memulihkan mereka dalam persekitaran mereka. Kaedah pembezaan digunakan untuk mengkaji perbezaan individu yang wujud antara pelajar. Gunakan pelbagai teknik pengukuran dan menggunakan statistik untuk menganalisis data yang sangat biasa dalam kaedah psikologi. Kaedah klinikal digunakan untuk mengumpul data secara terperinci mengenai tingkah laku penyelarasan dan kes-kes tingkah laku yang menyimpang.

Buku rujukan:

Prof. Dr. Sudarwan danim dan Dr. H. Khairil, PSIKOLOGI PENDIDIKAN (dalam perspektif baru), abjad, bandung, 2011.

Psikologi Pendidikan Menurut Para Ahli Rating: 4.5 Diposkan Oleh: MY BLOGGER

0 comments:

Posting Komentar