Islam Tapi Tidak Pernah Sholat

kabar islam update

loading...

Sabtu, 19 Oktober 2019

Islam Tapi Tidak Pernah Sholat

Akhlak yang baik, tetapi tidak ada Sholat
Ini tadz, ramai yang saya temukan ada orang yang bermoral, tetapi dia tidak Sholat, bagaimana itu?

Jawapan:

Bismillah adalah shalatu adalah ucapan salam alaihillah, wa ba'du,

Pertama kita melihat lebih dekat dengan makna perkataan moral.

Dalam bahasa moral ditakrifkan sebagai sifat, watak, kuasa, dan kualiti agama.

Dalam kamus al-Muhith ia menyatakan,

الخلق: بالضم, وبضمتين: السجية والطبع, والمروءة والدين

Moral bermaksud sijjiyah (watak), watak, kuasa, dan kualiti agama. (Qamus al-Muhith, Fairuz Abadi).

Allah memuji Nabi Muhammad Shallallahu 'alayhi wa sallam dengan watak mulianya,

وإنك لعلى خلق عظيم

"Anda berada di atas watak yang mulia." (Surat al-Qalam: 4)

Itulah, anda mempunyai adab yang sangat baik, diajar dalam Al-Quran, iaitu Islam dan semua syariatnya. Diungkapkan dalam riwayat dari Ibn Abbas, beliau menjelaskan,

خلق عظيم; أي: دين عظيم, وهو الإسلام

Watak mulia, bermakna agung besar, iaitu Islam. (Tafsir at-Tabari, 23/529)

Berdasarkan maklumat di atas, definisi moral lebih luas daripada ditafsirkan sebagai baik kepada sesama manusia. Kerana interaksi kita bukan hanya dengan sesama manusia. Termasuk apa yang sangat penting untuk diperhatikan, interaksi manusia dengan Tuhan, Allah Ta'ala.

Itulah, anda mempunyai adab yang sangat baik, diajar dalam Al-Quran, iaitu Islam dan semua syariatnya. Diungkapkan dalam riwayat dari Ibn Abbas, beliau menjelaskan,

Atas sebab ini, Rasulullah Shallallahu 'alaihi wa sallam menyebut akhlak adalah sangat mulia, kerana dia adalah manusia yang paling sempurna dalam berinteraksi dengan Allah. Selain itu, dia juga sangat mulia dalam berinteraksi dengan semua makhluk di sekelilingnya.

Ibnu Qoyim pernah menjelaskan,

حسن الخلق قسمان: أحدهما: مع الله عز وجل وهو أن تعلم أن كل ما يكون منك يوجب عذرا, وكل ما يأتي من الله يوجب شكرا, فلا تزال شاكرا له معتذرا إليه سائرا إليه, بين مطالعة منته وشهود عيب نفسك وأعمالك. والقسم الثاني: حسن الخلق مع الناس, وجماعه أمران: بذل المعروف قولا وفعلا, وكف الأذى قولا وفعلا

Terdapat 2 akhlak yang baik:

[1] Moral dipuji kepada Tuhan, iaitu dengan memahami bahawa semua yang kita lakukan, perlu mendapat pengampunan dari Tuhan. Sedang apa pun yang berasal dari Tuhan, memerlukan rasa syukur. Supaya dia selalu bersyukur kepada Allah dan memohon ampun daripada-Nya. Dia sentiasa melihat banyak nikmat dan kehinaan yang wujud dalam dirinya dan tindakannya.

[2] Moral adalah terpuji kepada sesama manusia. dan pada dasarnya dua, memberi kebaikan, kedua-dua perkataan dan perbuatan. Dan jangan campur tangan dengan kedua-dua perkataan dan perbuatan.

(Tahdzib as-Sunan, 13/91)

Apabila ada orang yang suka berbuat baik kepada orang lain, tetapi dia tidak Sholat, itu bermakna dia mempunyai akhlak yang baik kepada manusia, tetapi bertindak sombong kepada Allah. Akhirnya buruk kepada Tuhan.

Dan tentu saja, itu adalah tindakan yang berbahaya.

Kami tidak mempersoalkan moral beliau dengan rakan-rakan. Tetapi kita mempersoalkan wataknya kepada Allah . kerana dia melakukan masalah besar, yang tidak Sholat.

Sedangkan Rasulullah Shallallahu 'alaihi wa sallam memanggil orang-orang yang meninggalkan solat sebagai orang yang melakukan kufr.

Allahu a'lam.

Islam Tapi Tidak Pernah Sholat Rating: 4.5 Diposkan Oleh: MY BLOGGER

0 comments:

Posting Komentar