Keutamaan Shalat Tahiyatul Masjid

kabar islam update

loading...

Minggu, 20 Oktober 2019

Keutamaan Shalat Tahiyatul Masjid

Shalat Sunat Tahiyatul Masjid

Bismillah, adakah anda Shalat , jangan lupa solat wajib, dan juga solat taubat, sunnah tarawih, sunnah manik-manik sholat tidak pergi, sunat shalat Tahiyatul adalah dua rakaat doa yang dilakukan sesaat setelah kita memasuki masjid. Apabila seseorang memasuki masjid, maka lebih baik jangan duduk untuk Shalat dua raka'at yang dipanggil shalat tahiyatul Masjid .

Bismillah, adakah anda Shalat , jangan lupa solat wajib, dan juga solat taubat, sunnah tarawih, sunnah manik-manik sholat tidak pergi, sunat shalat Tahiyatul adalah dua rakaat doa yang dilakukan sesaat setelah kita memasuki masjid.

Sebagaimana sabda Rasulullah Shallallahu Alaihi Wasallam,

إذا دخل أحدكم المسجد فلا يجلس حتى يصلي ركعتين

Jika salah satu dari kalian telah memasuki masjid, maka janganlah ia duduk sehingga melaksanakan shalat dua rakaat.

Tujuan doa dua rak'ah adalah menghormati masjid, kerana pada dasarnya masjid mempunyai penghormatan dan kedudukan mulia yang mesti selalu dipelihara untuk setiap muslim yang memasukinya.

Masalah yang timbul adalah apabila seseorang melakukan sunat tahiyatul di masjid di halaman atau di teras masjid, sedangkan hadith di atas menerangkan apabila seseorang memasuki masjid, bukan ketika dia tiba di halaman masjid atau teras masjid. Bagaimanakah perintah shalat tahiyatul Masjid di halaman atau teras masjid?

Imam Ibnu Hajar dalam kitabnya Fathul Bari memberi penjelasan tentang yang dimaksud Rahbatul Masjid (Halaman Masjid) sebagai bangunan yang berada didepan masjid dan tidak terpisah dengan masjid, maka bangunan tersebut masih dikategorikan masjid, diperbolehkan seseorang melaksanakan shalat sunah tahiyatul masjid ditempat tersebut, sebagaimana melaksanakan I’tikaf dan yang lain

.هي بناء يكون أمام المسجد غير منفصل عنه هذه رحبة المسجد

Rahbatul Masjid (halaman masjid) adalah bangunan yang berada didepan masjid dan tidak terpisah dengan masjid.

Bagaimana jika bangunan dipisahkan dari masjid maka tidak dikategorikan sebagai masjid, atau secara amnya bangunan itu bukan sebagai masjid, seperti dalam buku Qurratul Aain Fatawa Isma'il Zain

,وإن لم تكن ملحقة به في ذلك بأن كانت للإرتفاق التابع للمسجد فليس لها حينئذ حكم المسجد

Jika bangunan tersebut terpisah dari masjid, atau hanya bersanding dengan masjid, maka tidaklah dihukumi sebagai masjid.

Oleh itu, anda perlu melakukan Doa Sunnah di masjid kerana ia lebih penting, walaupun hanya solat Sunnah, tetapi ia mempunyai banyak dan manfaat yang luar biasa.

Sumber: nu.or.id

Keutamaan Shalat Tahiyatul Masjid Rating: 4.5 Diposkan Oleh: BLOGGER

0 comments:

Posting Komentar