Makna Pemahaman Manusia sebagai Makhluk Sosial

kabar islam update

loading...

Jumat, 18 Oktober 2019

Makna Pemahaman Manusia sebagai Makhluk Sosial

Makna Pemahaman Manusia sebagai Makhluk Sosial-- Allah. menjadikan kita sebagai makhluk sosial, iaitu, makhluk yang memenuhi keperluan mereka tidak dapat dilakukan tanpa bantuan orang lain. Ini bermakna kita perlu melakukan interaksi atau hubungan dengan orang lain.

Kita perlu menjalani kehidupan bantuan, pertukaran keperluan dalam semua urusan kehidupan kita, baik dengan cara membeli dan menjual, menyewa, meminjam, dan hutang.


Juga termasuk dalam aktiviti lain seperti pertanian atau aktiviti perniagaan lain. Dengan cara ini, kehidupan orang menjadi teratur, hubungan antara satu sama lain menjadi lebih baik.

Walau bagaimanapun, maksiat sering datang kepada kami. Sebagai contoh, tamak. Sifat tamak ini mendorong kita untuk sentiasa mementingkan diri sendiri dan melupakan kepentingan orang lain, walaupun masyarakat umum.

Ini telah menjadi kebimbangan kita sehingga kehidupan tidak lagi selesa dan damai. Risik, boleh menggalakkan kita mengambil alih hak orang lain.

Oleh itu, agama menyediakan aturan terbaik tentang bagaimana kita berinteraksi dengan manusia lain.

Undang-undang yang mengatur hubungan antara orang dipanggil mu'amalah. Tujuan peraturan ini adalah supaya kehidupan orang ramai berjalan lancar dan saling menguntungkan.

Allah swt.berfirman:

Makna:

"... dan menolong kamu melakukan kebaikan dan ketakwaan, dan tidak membantu ..." (Q. alMaidah / 5: 2)

Makna Pemahaman Manusia sebagai Makhluk Sosial Rating: 4.5 Diposkan Oleh: MY BLOGGER

0 comments:

Posting Komentar