Kisah Adam dan Hawa Dalam Al Quran

kabar islam update

loading...

Selasa, 05 November 2019

Kisah Adam dan Hawa Dalam Al Quran

Cerita lengkap Nabi Adam

NABI ADAM ALAIHISSALAM

Pelawat yang baik, inilah permulaan cerita manusia. Adam diciptakan oleh Allah sebagai manusia pertama. Sebelum ini Allah menciptakan alam semesta dan segala yang ada di dalamnya. Allah juga menciptakan beberapa jenis makhluk iaitu bangsa malaikat dan bangsa jin.

Pada masa itu, bangsa malaikat dan jin tinggal di syurga. Selepas Adam dicipta dari tanah liat kering yang berasal dari lumpur hitam, Tuhan kemudian meniup semangatnya. Adam kemudiannya diletakkan di syurga. Semua makhluk kemudian diperintahkan oleh Allah untuk sujud kepada Adam.

Malaikat yang sesungguhnya makhluk yang paling taat segera melaksanakan perintah ini. Angels bersujud kepada Adam. Sedangkan Syaitan yang berasal dari jin itu enggan sujud kepada Adam. Iblis menganggap dirinya lebih baik daripada Adam. Tuhan menciptakan setan dari api, sementara Adam diciptakan oleh Tuhan dari tanah. Oleh itu, tidak patut baginya sujud, tetapi Adam mesti sujud kepadanya. Pembangkang Syaitan ini adalah satu bentuk kesombongan.

Pelawat yang baik, inilah permulaan cerita manusia. Adam diciptakan oleh Allah sebagai manusia pertama. Sebelum ini Allah menciptakan alam semesta dan segala yang ada di dalamnya. Allah juga menciptakan beberapa jenis makhluk iaitu bangsa malaikat dan bangsa jin.

Keangkuhan syaitan di hadapan Tuhan benar-benar tidak boleh dimaafkan dan melampaui batas. Sesiapa sahaja tidak boleh sombong di syurga apalagi menentang dan mencabar perintah Tuhan. Tuhan marah dan mengutuk Iblis.

Syaitan yang terkutuk itu menerima dan memohon kepada Allah untuk digantung atau tidak mati sehingga manusia dibangkitkan pada Hari Penghakiman. Tuhan memberikan dan menjadikan Syaitan jin yang hidup selama-lamanya tetapi termasuk orang-orang yang dihina dan dihalau keluar dari syurga. Setan menjanjikan bahawa dia akan cuba mengarahkan orang-orang sesat dari Tuhan. Syaitan juga berjanji untuk menggoda orang dari segala arah sehingga tidak ada orang yang taat kepada Tuhan lagi. Tuhan mengatakan bahawa Syaitan dan sesiapa yang mengikutinya akan mengisi neraka. Dan sebaliknya Allah akan menjadi Penyimpan kepada sesiapa yang mengikuti petunjuk-Nya dan menyatakan dirinya dalam menyembah-Nya.

Iblis telah diusir dan menjadi sangat berdendam. Adam sendiri kemudian mendiami syurga di mana dia tidak akan mati kelaparan, tidak akan telanjang, tidak akan dahaga, dan tidak akan ditimpa oleh panas matahari. Setelah tinggal di syurga untuk jangka masa yang panjang, Adam merasa kesepian walaupun dengan malaikat. Oleh kehendak Tuhan, Adam mendapat teman atau isteri di surga. Malaikat itu bertanya-tanya kepada Adam, yang telah menjadi sahabat Adam. Adam juga dengan ilham dari Tuhan menjawab bahawa isterinya bernama Hawa.

Sejak itu, Adam dan Hawa mendiami syurga dalam kehidupan yang penuh dengan kebahagiaan. Allah melimpah surga dengan segala yang diperlukan oleh Adam dan Hawa. Tetapi dari semua perkara ini, terdapat pokok yang dipanggil pohon khuldi yang dilarang untuk didekati oleh Adam dan Hawa. Tuhan memberi amaran bahawa Adam dan Hawa akan celaka dan dimasukkan ke dalam pelaku kejahatan ketika mereka mendekati dan memakan buah pohon tersebut.

Adam dan Hawa hidup dengan aman dan selesa di syurga. Suatu ketika penggoda datang. Syaitan salah satu syaitan yang dikutuk itu datang kepada Adam dan Hawa. Dia cuba menggoda dan menjatuhkan Adam dan Hawa. Shaitan berkata dengan membandingkan Adam dan Hawa sebagai manusia dengan malaikat. Malaikat-malaikat itu akan menjadi penghuni surga yang kekal, sementara Adam dan Hawa akan menjadi khalifah di Bumi. Malaikat hidup dengan banyak berkat yang berkesudahan dengan kehidupan kekal di syurga. Walaupun Adam dan Hawa tidak dapat seperti malaikat.

Shaitan berkata bahawa dia tahu bagaimana menjadikan Adam dan Hawa sebagai malaikat. Shaytan berkata bahawa Adam dan Hawa harus mendekati pokok khuldi. Shaitan juga memujuk mereka untuk memakan buah pohon tersebut. Akhirnya Adam dan Hawa tergoda oleh pujukan Syaitan untuk memakan buah pohon khuldi.

Setelah merasa dan memakan buah pohon itu, maka ia muncul dan membuka telanjang mereka. Kerana mereka kelihatan malu dengan kesukaran, masing-masing cuba menutupi alat kelamin yang kelihatan dan terdedah dengan daun di sekitarnya. Segera menyedari Adam dan Hawa kesilapan dan dosa mereka. Larangan yang Allah peringatkan tetapi telah melanggar. Pokok yang mereka tidak mendekati sama sekali kini telah mendedahkan telanjang mereka sendiri. Rasa penyesalan yang mendalam muncul, Adam dan Hawa kemudian bertobat dan meminta pengampunan Tuhan. Allah memberikan pengampunan dan dihukumnya iaitu Adam dan Hawa untuk pergi dari surga dan turun ke bumi.

Berbekalkan pengetahuan dan beberapa ayat dari Tuhan, Adam dan Hawa turun ke Bumi. Apabila dihantar ke Bumi, Adam dan Hawa apabila ia dipisahkan di dua tempat yang berlainan. Adam merasakan kehilangan dan mencari Hawa, sementara Hawa sendiri juga. Di muka bumi luas, dengan kesukaran mereka sentiasa mencari antara satu sama lain. Dikira selama 40 hari kemudian mereka bertemu di bukit di semenanjung Arab yang kemudiannya dipanggil Jabal Rahmah. Berbagai macam perasaan timbul, gembira, sedih, tersentuh, belas kasihan, dan kasih sayang. Adam dan Hawa akhirnya berkumpul dan bersatu kembali seolah-olah di syurga. Allah kemudian menjadikan Adam sebagai nabi pertama di muka Bumi.

Adam dan Hawa kemudiannya diberkati dengan banyak anak. Hampir semua anak Adam dan Hawa lahir kembar, lelaki dan perempuan. Selepas beberapa pasang anak-anak Nabi Adam Alaihissalam dilahirkan, mereka semua hidup menurut ajaran dan petunjuk dari Allah.

Mulailah mengajar Nabi Adam Alaihissalam kepada anak-anaknya untuk mengikuti perintah Allah. Di samping itu terdapat juga perkara penting yang perlu diingatkan bahawa manusia mempunyai musuh yang sebenar dan kekal yang dikutuk shaitan. Kumpulan Iblis, syaitan, tidak akan pernah berhenti dan tidak akan pernah berputus asa sampai Hari Penghakiman untuk mengundang banyak keturunan Adam sebagai bidaah.

Masa di Bumi terus berlalu, Nabi Adam Alaihissalam terus membesar. Semua arahan dan larangan Allah dilakukan dengan Hawa dan anak-anaknya. Telah dinyatakan bahawa kembar pertama dan kembar kedua Nabi Adam Alaihissalam dengan Hawa telah mencapai dewasa. Kembar pertama bernama Qabil dan lqlima, dan kembar kedua bernama Habil dan Labuda.

Allah menghantar perintah kepada Nabi Adam Alaihissalam untuk menikahi anak-anak pasangan pertama dengan pasangan kedua di salib. Qabil dengan Labuda, dan Habil dengan Iqlima. Nabi Adam kemudian memberitahu perintah Allah kepada anak-anaknya. Pada ketika itu datang syaitan yang dikutuk dengan kepentingannya untuk membujuk dan menghasut.

Salah seorang anak Nabi Adam, Qabil, memutuskan keputusan untuk berkahwin dengannya ke Labuda adalah keputusan yang salah. Qabil tidak mahu menerima keputusan itu. Dia tidak mahu melaksanakan perintah Allah dan Nabi Adam Alaihissalam, bapanya. Qabil berkata bahawa dia lebih sesuai untuk berkahwin dengan Labuda. Nampaknya shaitan telah mempengaruhi penubuhan Qabil banyak. Qabil sendiri seolah-olah melupakan bahawa Syaitan adalah musuh manusia yang sangat nyata dan membenci ketaatan kepada Allah.

Nabi Adam kemudian memohon agar Allah diberikan petunjuk mengenai masalah Qabil anaknya. Allah mendengar dan memberi arahan Nabi Adam. Nabi Adam diarahkan untuk membuat pengorbanan. Sesiapa yang dipilih oleh Allah maka dia lebih sesuai untuk berkahwin dengan Iqlima.

Qabil dan Habil mula bersedia untuk membuat pengorbanan. Nabi Adam kemudian menetapkan hari persembahannya. Ketika hari itu tiba, Qabil dan Habil diminta untuk meletakkan persembahan mereka di puncak bukit. Tidak lama kemudian Allah memberi kita pilihan.

Di atas bukit diketahui, bahawa persembahan qurban yang diterima oleh Allah adalah milik Abel. Qurban yang diterima adalah qurban haiwan yang sangat sihat dan besar, tanpa cacat sama sekali. Sementara harta Qabil ditolak sebagai persembahan yang berasal dari produk pertanian dalam bentuk karung gandum hambar dan buah busuk. Tidak jauh berbeza dengan keputusan asal, Nabi Adam Alaihissalam kemudian memutuskan dan memutuskan bahawa Qabil telah berkahwin dengan Labuda dan Habil telah berkahwin dengan Lima.

Qabil masih tidak dapat menerima keputusan itu. Satu rasa kekecewaan yang ditimbulkan di dalamnya untuk menjadi perasaan dendam. Sesungguhnya kebesaran Iblis sebagai musuh manusia yang taat dan setia tidak boleh dipandang rendah. Qabil, anak lelaki Nabi Adam Alaihissalam akhirnya menjadi mata gelap. Syaitan demagoguery telah menipu dia dan membuatnya mengikuti jalan penyimpang.

Suatu hari, Qabil menjemput Habil pergi ke suatu tempat dan kemudian Qabil menjatuhkan tangan jahat ke atas Habil. Saudaranya akhirnya meninggal dunia akibat dendam yang dipanaskan oleh syaitan. Qabil terkejut, terkejut dan terkejut, dia adalah kejam di seluruh dunia. Tubuh Habil kemudian dikebumikan kerana ia diilhamkan oleh gagak, setelah Qabil pergi jauh tanpa mengetahui di mana. Terkejut dengan ketawa berpuas hati dengan kemenangan kedua.

Kebijaksanaan Kisah Nabi Adam:

Alam semesta dan semua isinya, malaikat, jin dan manusia serta makhluk lain diciptakan oleh Allah Robbal 'Alamin.

Keangkuhan dan kesombongan Syaitan adalah perbuatan yang sangat tidak taat kepada Tuhan, dan menjadi Iblis yang tinggal di neraka selama-lamanya.

Semangat setan dan ketekunan seolah-olah tidak pernah mereda sehingga akhirnya Adam tidak mematuhi perintah Tuhan.

Iman dan ketaatan kepada Tuhan tidak boleh kalah kepada semangat dan ketabahan Syaitan.

Segera sadar kesilapan dan menyesal kemudian bertaubat dan minta ampun kepada Allah juga meminta perlindunganNya untuk menghindari godaan shaitan.

Shaytan benar-benar mempunyai kehebatan dan kebijaksanaan untuk menjunam manusia dari Sirothol Mustaqim, syaitan sebenar kepada musuh sebenar bagi manusia.

Tidak akan ditipu oleh shaitan selagi anda berada di Sirothol Mustaqim dan ikut arahan Allah dengan membenarkan diri anda menyembah-Nya.

Berikan yang terbaik dari apa yang anda miliki sebagai suatu bentuk pengorbanan kepada Tuhan.

Iri dan iri hati boleh menjadi kekecewaan dan balas dendam yang pasti akan ditangkap dalam perangkap Syaitan yang mencari pengikutnya menjadi penghuni Neraka.

Kisah Nabi Adam Alaihissalam dalam Mushaf al-Qur'an terdapat dalam:

(al-Kahf: 50), (al-A'araaf: 11-25), (al-Baqarah: 30-38), (al-Israa ': 61-65), (Thaahaa: 115-125) al-Hijr: 26-42), (Shaad: 71-85), (al-Maidah: 27-31).

Kisah Adam dan Hawa Dalam Al Quran Rating: 4.5 Diposkan Oleh: MY BLOGGER

0 comments:

Posting Komentar