Jelaskan 3 Manfaat Menaati Norma Bagi Diri Sendiri

kabar islam update

loading...

Minggu, 03 November 2019

Jelaskan 3 Manfaat Menaati Norma Bagi Diri Sendiri

Terangkan 3 Faedah Mematuhi Norma untuk Diri Anda

Terangkan 3 manfaat mematuhi norma untuk diri sendiri - Sebelum mengetahui 3 manfaat mematuhi norma untuk diri sendiri, ini membantu anda memahami apa yang Norma.

Norma adalah peruntukan yang menetapkan kelakuan manusia untuk menjadikan hubungan sosial dengan kehidupan dalam masyarakat.

Terangkan 3 manfaat mematuhi norma untuk diri sendiri - Sebelum mengetahui 3 manfaat mematuhi norma untuk diri sendiri, ini membantu anda memahami apa yang Norma.
manfaat mentaati norma dalam kehidupan

Setiap orang dan individu ingin mempunyai kehidupan harmoni di dunia ini. Oleh itu, ia dijangka mendapat peraturan dan peruntukan yang boleh atau tidak dibenarkan. Di mana setiap pelanggar akan menerima sekatan yang wujud dan diguna pakai dalam masyarakat atau dalam bentuk sekatan undang-undang dan sosial.

Di samping itu, pemahaman norma itu sendiri adalah perintah atau bentuk bimbingan yang dibentuk dan diciptakan oleh manusia sendiri kerana manusia adalah makhluk sosial yang mempunyai sifat untuk memaksa manusia lain menjadi subjek peraturan.

Berikut adalah faedah yang boleh diperoleh jika anda mematuhi norma-norma yang digunakan dalam masyarakat untuk diri sendiri:

Penjelasan 3 manfaat mematuhi norma untuk diri sendiri

1. Membuat kita tenang melalui kehidupan jika kita mematuhi norma-norma, kita akan merasa selesa, kerana tidak ada yang dirugikan, sebaliknya akan ada banyak yang membuat kita contoh peribadi yang baik dalam masyarakat.

2. Mudah bergaul dengan dan banyak kawan. 99% orang yang baik akan mempunyai kawan baik, kerana mereka pasti akan hidup dalam persekitaran yang baik juga. Walaupun ada orang jahat yang berkawan, dia akan berasa selesa dengan kami, kerana dia tahu kita tidak akan menyakiti dia, atau bahkan mengikut kebaikan kita dan tidak menolak dia juga akan datang seperti kita.

3. Mengekalkan tingkah laku dengan norma-norma yang lazim, tentunya akan dielakkan dari masalah dan hukuman. Orang baik pastinya tidak mahu mendapat sekatan, kerana dia akan terus mengekalkan kelakuannya dalam masyarakat.

3 Kebaikan mematuhi norma untuk diri sendiri

1. Norma akan membuat kita lebih banyak mengekalkan ketenteraman dan juga keselamatan yang wujud dalam persekitaran kita dan masyarakat sekitar.

2. Mematuhi norma tidak akan menjadikan kita seseorang yang akan didapati bersalah.

3. Sekiranya kita mengikuti norma ini dengan kerap, maka pada masa akan datang ia akan menjadikan kita contoh dan berada dalam masyarakat.

Sekarang ini adalah beberapa jawapan kepada penjelasan mengenai 3 manfaat mematuhi norma untuk diri sendiri.

Jelaskan 3 Manfaat Menaati Norma Bagi Diri Sendiri Rating: 4.5 Diposkan Oleh: MY BLOGGER

0 comments:

Posting Komentar