Koleksi Hadis Nabi Mengenai Cinta

kabar islam update

loading...

Jumat, 04 Oktober 2019

Koleksi Hadis Nabi Mengenai Cinta

Hadis adalah kata-kata dan perbuatan Nabi Muhammad SAW. Hadis sebagai sumber hukum dalam Islam mempunyai kedudukan kedua di peringkat sumber hukum di bawah Al-Qur'an. Berikut adalah beberapa Koleksi Hadis Nabi tentang Cinta pastinya berkaitan dengan cinta diringkaskan dari pelbagai sumber. Semoga dengan mengetahui dan mengamalkan hadis ini tentang cinta, kita boleh menjadi orang yang lebih baik.

Hadis adalah kata-kata dan perbuatan Nabi Muhammad. Hadis sebagai sumber hukum dalam Islam mempunyai kedudukan kedua di peringkat sumber hukum di bawah Al-Qur'an.

1. Rasulullah Shallallahu 'alaihi wa sallam bersabda:

"Sesiapa yang suka kerana Allah, benci kerana Allah, memberikan Allah, dan tidak memberi kerana Allah, jadi dia telah memperoleh kesempurnaan iman."

2. Rasulullah Shallallahu 'alaihi wa sallam bersabda:

"Sesungguhnya di kalangan hamba-hamba Tuhan terdapat beberapa orang yang bukan nabi dan syahid ingin keadaan seperti mereka, kerana kedudukannya di sisi Allah."

Rakan bertanya:
"Wahai Rasulullah, tolong katakan kepada kami siapa mereka?"

Rasulullah sallallahu'alaihi wa sallam menjawab:

"Mereka adalah orang yang suka mencintai semangat Tuhan tanpa ada hubungan dengan sanak saudara, sanak saudara di antara mereka dan tidak ada hubungan dengan harta benda yang ada di dalamnya. Oleh itu, demi Allah wajah mereka benar-benar bersinar, sementara mereka tidak takut apa-apa ketika orang lain takut, dan mereka tidak berduka ketika orang lain berduka cita. " (H.R. Abu Daud)

3. Allah Subhanahu wa Ta'ala berkata:

"Dan sebahagian dari tanda-tanda kebesaran-Nya adalah Dia menciptakan pasangan untuk kamu dari jenis kamu, sehingga kamu merasa nyaman dengan pasangan kamu dan Dia menjadikan di tengah-tengah kamu kasih sayang dan kasih. Memang ada tanda-tanda untuk orang yang berfikir. " (Surat Ar-Ruum: 21)

4. Rasulullah sallallahu'alaihi wa sallam berkata:

"Hidup seperti yang anda mahukan dan sebenarnya anda akan mati. Suka sesuatu seperti yang anda kehendaki dan sebenarnya anda akan berpisah. Lakukan seperti yang anda kehendaki dan sebenarnya anda akan berjumpa dengannya." (Hakim H.R)

5. Rasulullah Shallallahu'alaihi wa sallam bersabda:

"Shirk lebih halus daripada perjalanan semut yang licin di atas batu yang licin, pada malam gelap dan rendah dan rendah kerana Shirk adalah anda mencintai seseorang kerana kekurangan mereka dan membenci seseorang kerana keadilan mereka, bukan agama, kecuali cinta dan benci."

6. Nabi shallallahu 'alaihi wa sallam bersabda:

"Sesungguhnya, Allah SWT pada Hari Kebangkitan berkata: Di manakah orang-orang yang mencintaimu kerana keagungan-Ku? Pada hari ini aku akan menaungi dengan menanti-nantikan Aku pada hari yang tidak ada naungan melainkan Teduhku." (H.R. Muslim)

7. Allah SWT. berkata:

"Sesungguhnya aku akan mendapat cintaku, orang-orang yang mengasihi cinta karena Aku, saling berkunjung kerana Aku dan saling berikan kerana Aku." (Qudsi Hadith)

8. Bahawa seseorang melawat abangnya di kampung lain, maka Allah menghantar seorang malaikat untuk mengikutinya. Ketika malaikat menemaninya, malaikat itu berkata,

Di mana awak pergi?

Dia menjawab, "Saya mahu melawat abang saya di kampung ini"
Malaikat terus bertanya, "Adakah anda memberi apa-apa kepada adik anda?"
Dia menjawab, "Tidak ada apa-apa, tetapi saya hanya mencintainya kerana Allah SWT"
Malaikat itu berkata, "Sesungguhnya aku telah diutus oleh Allah kepadamu, bahawa Tuhan mengasihi kamu sebagaimana kamu mengasihi orang itu karena dia". (H.R. Muslim)

9. Rasulullah sallallahu'alaihi wa sallam berkata:

"Tiga perkara, sesiapa yang memilikinya, dia dapat merasakan kemanisan iman, iaitu cinta kepada Allah dan Rasul lebih daripada cintanya selain dari kedua-duanya, mencintai seseorang kerana Allah dan membenci ketidakpercayaan kerana dia tidak mahu dilemparkan ke neraka neraka." (H.R. Bukhari-Muslim)

10. Rasulullah shallallahu 'alaihi wa sallam bersabda:

"Sesungguhnya seorang muslim ketika ia bertemu dengan saudaranya Muslim, maka dia memegang tangannya (berdebat), dosa kedua-dua lelaki itu akan jatuh seperti daun dan pohon yang gugur ketika angin bertiup kuat. Sesungguhnya dosa-dosanya diampuni, walaupun seperti busa di laut. (H.R. Tabrani)

11. Rasulullah sallallahu'alaihi wa sallam berkata:

"Cintailah kekasih anda secara semulajadi, kerana suatu hari nanti dia akan menjadi orang yang anda benci. Benci secara semulajadi kerana dia mungkin suatu hari nanti menjadi kekasih anda." (HR Al-Tirmidhi)

12. Rasulullah sallallahu'alaihi wa sallam berkata:

"Demi Esensi bahawa jiwa saya berada dalam genggaman-Nya, kamu tidak akan masuk ke syurga sehingga kamu beriman, kamu tidak akan percaya sebelum kamu saling mencintai, tidakkah saya memperlihatkan sesuatu kepada kamu ketika kamu melakukannya, kamu akan mencintai satu sama lain? di kalangan kamu! " (HR Muslim)

13. Nabi shallallahu 'alaihi wa sallam bersabda:
"Wahai Allah, beri aku rezeki kasihmu dan cintakan orang-orang yang memberi manfaat kepadaku dalam cintamu, ya Allah, segala yang kamu miliki untukku di antara orang-orang yang aku cintai, jadikanlah kekuatanku untuk memperoleh apa yang kamu cintai. sesuatu yang saya sayangi, menjadikannya kebebasan untuk saya dalam semua yang anda suka. " (H R. Al-Tirmidi)

14. Nabi shallallahu 'alaihi wa sallam bersabda:

"Sesungguhnya, mereka yang saling mencintai, bilik mereka di syurga akan kelihatan seperti bintang-bintang yang muncul dari timur atau bintang-bintang barat yang bercahaya. Maka ada yang bertanya," siapa mereka? "," Mereka adalah orang yang suka kerana Allah 'Azzawajalla. "(HR. Ahmad)

Mereka adalah beberapa Koleksi Cinta Nabi, di mana kita dapat menguraikan maksud perkataan cinta. Mudah-mudahan berguna.

Sumber
hadist tentang cinta kepada lawan jenis
hadist tentang cinta dalam diam
hadist tentang cinta wanita
hadist tentang cinta kepada lawan jenis beserta arab dan artinya
hadits tentang perasaan
hadist tentang cinta beserta arabnya
hadits tentang mengungkapkan perasaan
hadist tentang cinta arab

Koleksi Hadis Nabi Mengenai Cinta Rating: 4.5 Diposkan Oleh: MY BLOGGER

0 comments:

Posting Komentar