kisah sedih nenek penjual kue basah

kabar islam update

loading...

Senin, 07 Oktober 2019

kisah sedih nenek penjual kue basah

Sangat disentuh untuk membaca kisah sebenar yang ditulis dalam FB I Gede Reza, semoga amalannya akan diterima oleh Tuhan dan menjadi contoh bagi umat manusia, atas kebaikannya dalam membantu penjual kue ini ....

Mudah-mudahan artikel ini dapat membuka mata hati kita untuk selalu berterima kasih atas apa yang sekarang ... di luar sana masih banyak orang yang memerlukan bantuan kami ....

Mudah-mudahan artikel ini dapat membuka mata hati kita untuk selalu berterima kasih atas apa yang sekarang ... di luar sana masih banyak orang yang memerlukan bantuan kami ....

Mari kita bawa harta benda kita kepada kematian dengan membantu orang lain ...

"Kisah sedih"

HARI INI seorang wanita tua mengetuk pintu kaca kedai. "Ma'am ... Beli kue saya ... Saya tidak menjual ... Jika saya sudah mempunyai sesuatu yang dijual, saya tidak berani mengetuk gelas kedai anda ..."

Saya menjemputnya masuk dan duduk. Saya berkhidmat kepadanya segelas air dan beberapa tarikh.

"Kek apa yang kamu bawa, Ibu?"

"Gemblong, getuk, nodule, gembleng, nyonya."

Saya tersenyum ... "Saya akan beli kek ibu ... Tapi ibu duduk dulu, minum terlebih dahulu, berehat dulu, muka awak akan menjadi pucat."

Dia mengangguk. "Kepala saya sakit, ma'am ... Dizzy, tetapi perlu mencari wang. Anak saya sakit, suami saya sakit, di rumah hari ini tiada beras sama sekali. Jadi saya memaksa jualan, "katanya sambil memegang dahinya. Air mata mulai jatuh.

Saya hanya boleh memberi dia tisu ...

"Sukar untuk makan sekarang, ma'am ... Semalam, nasi itu tidak pergi ... Terutama sekarang ... Ia mengatakan bahawa petrol semakin meningkat ... Tidak ada apa-apa ... Saya hanya dapat membuat bubur selama 3 bulan ... Jika memasak nasi tidak mencukupi.

Jualan hari ini tidak menjual, orang mengatakan bahawa mereka tidak makan makanan ringan terlebih dahulu. Adakah mahal untuk mengatakan bahawa perbelanjaan wang tidak mencukupi ... "

"Apa ibu kanak-kanak sakit?" Saya bertanya.

"Saya tidak tahu, ma'am ... Batuk adalah pendarahan ..."

Saya terkejut. "Ibu, anda perlu membawa anak anda ke puskesmas. Terdapat BPJS ... "

Dia hanya tunduk. "Apa yang saya bawa anak saya, ma'am? Bawa itu tidak kuat ... Jalannya jauh ... Menunggang teksi motosikal tidak mempunyai wang ... "

"Adakah anda membuat kuki anda sendiri?"

"Tidak, Ma'am ... saya akan ambil ini."

"Kemudian, adakah ibu memperoleh pendapatannya dari sini?"

Dia mengangguk lemah ...

"Berapa banyak yang anda peroleh setiap hari?"

"Tidak pasti, ma'am ... Ini untungnya 100-300 perak, boleh mendapat 4 ribu -12 ribu paling banyak."

Kali ini air mataku mula mengalir. "Berapa masa awak pulang, ibu?"

"Jam 2 ... Saya tidak boleh lama, Ma'am ... Uang itu untuk membeli beras ... Suami saya dan anak saya belum makan. Saya tidak mahu mengemis, saya tidak mahu mengganggu sesiapa pun. "

"Ibu, kek ini membantu saya untuk berkongsi di jalan raya, ini membeli beras selama 1 bulan, ini adalah 10 kali bertolak balik ke atas teksi motor yang mengambil anak anda untuk mendapatkan rawatan, ini adalah untuk ibukota ibu yang menjual dirinya. Ibu, pulanglah sekarang ... Ambil tarikh-tarikh ini untuk penggalak yang lapar ... "

Ibu menangis ... Dia berpindah dari kerusi ke lantai, dia membungkuk tidak ada kata keluar dan kemudian dia kembali wang saya. "Jika anda mahu membeli, beli kek saya. Tetapi yang lain bukan ibu ... Saya malu .... "

Saya memegang tangannya dengan ketat ... "Ibu ... Ini bukan untuk ibu ... Tetapi bagi ibu saya ... Saya melakukan perkhidmatan ini untuk ibu saya, supaya dia merasa tidak sia-sia untuk mendidik dan mendidik saya ... Sila terima ..." Saya membawa bakul itu. Pada ketika itu saya memegang lengannya dan saya menyedari bahawa dia mempunyai demam yang tinggi. "Ibu, pulang ke rumah ..."

Dia hanya menumpahkan air mata dan memeluk saya. "Ibu ... saya tidak mahu datang ke sini lagi ... Saya malu ... Anda tidak suka kek jualan saya ... Anda hanya menyesal saya ... Saya malu ... "

Saya hanya boleh tersenyum. "Ibu, saya suka menjual kek, tetapi saya kenyang ... Walaupun ada banyak orang yang lapar dan tidak semestinya mempunyai makanan. Sekarang saya pulang ke rumah huh ... "

Saya menuntunnya untuk menyeberang jalan, maka saya menaikkan pengangkutan awam ... Dia terus menangis.

Kemudian saya memasuki kedai lagi, membuka FB saya, dan membaca status orang yang menjijikkan wang.

Mariiiii budaya untuk mencuba sebanyak yang kita boleh, jangan mudah menghulurkan ... memberi dengan bijak, menjadikan hidup lebih bermakna.

Selagi badan mampu berdiri, kaki dapat melangkah, menjauhkan diri untuk mengeluh dan merasa kasihan pada diri mereka ....

Pertunjukan mesti diteruskan.

JIKA Berguna, sila kongsi. !!

Semoga ia dapat menjadi bahan untuk introspeksi untuk diri saya sendiri, terutama untuk saya ...

Lebih banyak dapat bersyukur atas berkat-berkat yang ada, bukan untuk memburu apa yang mereka suka !!!!

Alhamdulillah ... [FB I Gede Reza]

kisah sedih nenek penjual kue basah Rating: 4.5 Diposkan Oleh: MY BLOGGER

0 comments:

Posting Komentar