Apabila Kain Kafan Tidak Cukup Menutupi

kabar islam update

loading...

Rabu, 02 Januari 2019

Apabila Kain Kafan Tidak Cukup Menutupi

Apabila Kain Kafan Tidak Cukup Menutupi

Diriwayatkan dari Khabbab ra. : kami hijrah bersama Nabi Muhammad Saw dengan niat karena Allah, dan mengharapkan pahala Allah. Sebagian orang dari kami meninggal dan mereka tidak mengambil pahala apapun dari pahala mereka di dunia, diantara mereka Mushab bin Umair, dan sebagian dari kami sempat mendapatkan pahalanya di dunia ini.
Mushab bin Umair mati syahid dalam perang Uhud dan kami tidak menemukan apa pun untuk mengkafaninya kecuali burdah nya. Dan ketika kami menutupi kepalanya, kakinya terlihat, begitu pula sebaliknya. Maka Nabi Muhammad Saw memerintahkan kami menutupi kepalanya dan meletakkan idzkhir (sejenis semak belukar) untuk menutupi kakinya.(H. R. Bukhari)



Pengurusan tubuh adalah sebahagian daripada etika Islam yang diajarkan oleh Nabi Muhammad kepada umatnya. Undang-undang dalam pengurusan badan adalah fardhu kifayah, yang bermaksud bahawa jika ada orang yang melakukannya, ia dianggap cukup. Walau bagaimanapun, jika tidak ada yang melakukannya, maka seluruh masyarakat di kawasan itu akan berdoa, pengurusan tubuh juga merupakan tanda menghormati tubuh. Dalam ajaran Islam terdapat empat kewajiban bagi setiap Muslim ke arah mayat sesama muslim, iaitu mandi mayat, menghancurkan mayat, menumpahkan tubuh dan menguburkan tubuh.
Sebelum mengetahui perbincangan seterusnya tentang empat kewajipan untuk setiap Muslim kepada mayat saudara Muslim, lebih baik mengetahui terlebih dahulu beberapa perkara yang perlu dilakukan ketika bertemu dengan seorang muslim yang baru saja meninggal dunia, yaitu:
a. Sekiranya mata anda masih terbuka, tutup mata dengan mengurut kelopak mata dengan perlahan-lahan.
b. Sekiranya mulut masih terbuka, injap dengan selendang supaya ia tidak dibuka lagi.
c. Tutup seluruh badan dengan kain sebagai penghormatan.

A. Mandi badan

Sebelum jenazah itu berhijrah, apa yang perlu dilakukan adalah untuk memandikannya. Mendandani mayat itu dimaksudkan supaya segala bentuk hadis dan najis yang ada di dalam mayat itu hilang dan bersih, sehingga jenazah yang akan dikorban terus disucikan telah suci dari orang mati dan najis.
Pada dasarnya mandi mayat adalah sama seperti mandi orang yang hidup, tetapi perbezaannya ialah orang yang hidup mandi sementara tubuhnya mesti dimandikan. Walaupun begitu, terdapat sedikit perbezaan dalam mandi tubuh, bukan sahaja meratakan air ke seluruh tubuh, tetapi dalam mandi ia juga mesti berhati-hati dan lembut.
Dalam mandi mayat, mesti ada niat untuk mendekati Allah SWT, kerana ia adalah sebahagian daripada ibadat. Begitu juga mutlak, air suci dan halal. Mengeluarkan kotoran dari tubuh badan terlebih dahulu, dan ketiadaan penghalang yang boleh menghalang kedatangan air ke kulit mayat, semua yang mesti dipenuhi dalam mandi mayat.
1. Syarat mandi dalam badan
a. Tubuh adalah Islam
b. Badan lengkap atau badan kecil
c. Tubuhnya tidak mati syahid (meninggal dunia dalam perang mempertahankan agama Allah).
2. Klasifikasi dalam badan mandi
Klasifikasi ini bertujuan untuk membuat perbezaan dalam mandi tubuh. Ini kerana tidak semua mayat yang ada boleh atau mesti dimandikan. Berikut adalah 2 perkara yang perlu dipertimbangkan dalam mandi tubuh.

a. Badan yang boleh dimandikan

Badan-badan yang mesti dimandikan adalah orang Islam dan mereka yang mati bukan kerana syahid di Battlefield.

b. Badan yang tidak perlu dimandikan

Tubuh yang tidak boleh dimandikan adalah badan yang mati syahid di medan perang kerana setiap luka atau titisan darah akan wangi dengan bau wangi pada Hari Penghakiman. Tubuh seorang kafir tidak perlu dimandikan. Ini telah dilakukan oleh Nabi terhadap bapa saudara kafirnya. Fetus di bawah umur empat bulan tidak perlu dimandikan, dikafani, dan dishalatkan. Cuma digali lubang dan dikebumikan.

c. Orang yang mempunyai hak untuk mandi

Tidak semua orang berhak memandikan tubuhnya, ini bertujuan untuk menjaga kerahsiaan kehinaan atau kecacatan yang masih ada di dalam mayat. Tujuan menjaga dan mengehadkan bagi mereka yang ingin mandi mayat adalah supaya tidak ada fitnah yang boleh memalukan keluarga mayat tersebut. Orang yang berhak membasuh mayat adalah:
1) Jika jenazah lelaki, biarkan dia mandi juga lelaki, wanita tidak boleh mandi mayat seorang lelaki, kecuali isterinya dan muhrimnya. Sekiranya mayat seorang wanita dimandikan juga, lelaki tidak boleh memandikan mayat wanita kecuali suami mereka atau muhrim.
2) Orang yang berhak memandikan badan adalah orang yang dilantik oleh mayat itu sendiri sebelum kematiannya (berdasarkan kehendaknya).
3) Kemudian bapanya, kerana dia akan lebih dikenali untuk mengenali mayat daripada anak mayat itu. Kemudian keluarga terdekat keluarga jenazah.
4) Tubuh seorang wanita dimandikan oleh kehendaknya. Kemudian ibunya dan kemudian anak perempuan seterusnya dan suaminya.
3. Persediaan Sebelum Mandi Tubuh
Sebelum mandi mayat, beberapa persiapan mesti dibuat, sementara perkara yang perlu disediakan sebelum proses mandi adalah:
a. Sabun atau bahan lain untuk membersihkan mayat mayat
b. Air bersih yang mencukupi untuk proses mandi. Boleh menggunakan air yang dikeringkan oleh hos, boleh juga menyediakan air menggunakan baldi besar selagi cukup.
c. Tempat untuk mandi tubuh, tidak terbuka, agak tinggi, kuat dan kalis air.
d. Tuala untuk mengeringkan badan dan rambut mayat.
e. Kapas, kapur baring, daun bidara, atau lain-lain wangian dan bubuk talcum.
f. Kafan, disediakan mengikut jantina.
Penambahan (jika perlu):
· Mask dan sarung tangan untuk membersihkan badan untuk mengelakkan kuman jika mayat mempunyai penyakit.
4. Prosedur untuk mandi badan
a. Ambil kain penutup dan gantikannya dengan kain basah supaya utama tidak dapat dilihat.
b. Baca niat sebelum mandi mereka, iaitu:
"Nawaitu gusla minal mayyiti fardlu kifayati lillahita'ala".
Baca salawat Nabi ketika mengambil air untuk meratakan tubuh sambil menggosok tubuh dengan sabun.
a. Guna air pada bahagian badan dengan membaca solat.
- Di sebelah kanan:
"Gufranaka adalah Rahman rabbana wa ilaikal matsir" 3x
- Di sebelah kiri:
"Gufranaka adalah Rahim rabbana wa ilaikal matsir" 3x
- Di tengah:
"Gufranaka adalah Allah Allah rabbana wa ilaikal matsir" 3x
b. Istinja ', dengan membaca do'a:
"Nawaitu istinja'I minal mayyiti wal bauli wal gaiti fardlu kifayati lillahi ta'ala".
c. Campur camphor, cendana, daun bidara, atau wangian.
d. Ratakan air bersih dari kepala ke kaki.
e. Memberi air wudlu dengan membaca do'a:
"Nawaitu wudu'a lirrafa'a hadatsi asgari fardlu kifayati lillahi ta'ala".
f. Ratakan air bersih lagi dari kepala ke kaki.
g. Beri air Sembilan (oi ciwi)
- Tiga kali sebelah kanan dengan sebutan
"Gufranaka adalah Rahman rabbana wa ilaikal matsir" 3x
- Tiga kali sebelah kiri dengan sebutan
"Gufranaka adalah Rahim rabbana wa ilaikal matsir" 3x
- Tiga kali pusat dengan sebutan
"Gufranaka adalah Allah Allah rabbana wa ilaikal matsir" 3x
h. Memberi wudlu terakhir dengan membaca do'a:
"Nawaitu wudu'a lirrafa'a hadatsi asgari fardlu kifayati lillahi ta'ala".
i. Keringkan badan dengan tuala.

A. Berkat badan
Selepas badan dimandikan, adalah wajib bagi setiap orang percaya untuk menghafalnya juga. Hukum memaafkan tubuh muslim dan tidak mati syahid adalah fardhu kifayah. Menghafal tubuh menutup atau membungkus tubuh dengan sesuatu yang dapat menutupi tubuhnya walaupun hanya sekeping kain. Dalam sebuah hadith yang diriwayatkan seperti berikut: "Kami berhijrah dengan Rasul Allah. dengan mengharapkan keredhaan Allah SWT, maka sesungguhnya kita akan menerima ganjaran dari Allah, kerana di antara kita terdapat orang-orang yang mati sebelum memperoleh hasil duniawi sedikitpun. Sebagai contoh, Mash'ab bin Umair dia dibunuh terbunuh di Uhud dan tidak ada apa-apa untuk kain kafannya kecuali selendang kain burdah. Sekiranya kepalanya ditutup, kakinya akan dibuka dan jika kakinya ditutup, maka kepalanya muncul. Jadi Nabi. memberitahu kami untuk menutup kepalanya dan meletakkan izhir rumput di kedua kaki. "(HR. Bukhari).
Dalam merawat mayat terdapat beberapa perkara yang diprioritaskan atau disunnahkan mengenai kafan, termasuk:
1. Kain kafan yang digunakan mestilah kain kafan yang baik, bersih dan kering dan meliputi seluruh badan. Dalam hadith yang diriwayatkan seperti berikut:
Maksudnya: "Daripada Jabir berkata, Rasulullah saw. pernah berkata: "Jika seorang di antara kamu mengampuni saudaranya, biarkan dia mengangkat kafan itu." (HR. Muslim).
2. Kafan harus putih.
3. Jumlah kafan untuk mayat lelaki mestilah 3 lapisan, manakala bagi badan wanita 5 lapisan.
4. Sebelum kain kafan digunakan untuk membalut atau menghiasi badan, kafan perlu diberikan minyak wangi terlebih dahulu.
5. Jangan keterlaluan mayat.
"Janganlah membesar (memilih kain mahal) untuk kain kafan kerana sebenarnya kain kafan itu akan dimusnahkan dengan segera." (HR. Abu Dawud).
Nota:
Sekiranya tidak ada kain putih, maka mungkin untuk menerapkan mayat ke kain yang dapat digunakan untuk menyalinnya, kemudian biarkan ia berehat.
Prosedur untuk mengesahkan jenazah, iaitu:
1. Untuk mayat lelaki
a. Kembangkan kain kafan satu demi satu, bahagian bawah satu lebih luas dan lebih luas dan setiap lapisan diberikan camphor.
b. Angkat badan ditutup dengan kain dan letakkan di atas kain kafan dan kemudian taburkan dengan minyak wangi.
c. Tutup lubang (hidung, telinga, mulut, kiub dan dubur) yang masih boleh mengeluarkan kotoran dengan kapas.
d. Balut kain kafan di sebelah kanan atas, maka hujung lembar ke kiri. Seterusnya, lakukan seperti ini dengan cara yang lembut.
e. Ikat dengan tali yang disediakan terlebih dahulu di bawah kain kafan tiga atau lima ikatan.
f. Sekiranya kain kafan tidak mencukupi untuk menutup seluruh mayat, tutup kepala dan bahagian kaki yang terdedah boleh ditutup dengan daun kayu, rumput atau kertas. Sekiranya tidak ada kain kafan kecuali hanya menutupi ketelanjangan, tutuplah dengan apa sahaja yang ada.
2. Bagi mayat wanita
Kafan untuk mayat perempuan terdiri dari 5 kain putih lemabar, yang terdiri dari:
a. Lembaran pertama berfungsi untuk menutup seluruh tubuh.
b. Lembaran kedua berfungsi sebagai tudung kepala.
c. Lembaran ketiga berfungsi sebagai baju kurung.
d. Lembaran keempat berfungsi untuk menutup pinggang ke kaki.
e. Lembaran kelima berfungsi untuk menutup pinggul dan peha.

Prosedur untuk memohon badan wanita adalah:
a. Susun kain kafan yang telah dipotong untuk setiap bahagian secara teratur. Kemudian, angkat badan ditutup dengan kain dan letakkan di kafan selari, dan taburkan dengan minyak wangi atau camphor.
b. Tutup lubang yang masih boleh mengeluarkan kotoran dengan kapas.
c. Tutup kain pembalut pada kedua paha.
d. Pakai sarong.
e. Pakai pakaian kurung.
f. Gunting rambutnya dengan tiga solek, kemudian peregangannya.
g. Pakai tudung.
h. Balut dengan helai kain terakhir dengan mencari kedua-dua hujung kain kiri dan kanan kemudian dilancarkan.
i. Ikat dengan tali yang telah disediakan.

A. Sembuhkan badan
Doa adalah salah satu amalan perkhidmatan doa yang dilakukan oleh umat Islam sekiranya ada umat Islam lain yang telah mati. Hukum melaksanakan solat ini adalah fardhu kifayah. Ini bermakna jika sesetengah orang Islam telah menjalankan pengurusan mayat-mayat Islam yang telah meninggal dunia, maka tidak lagi kewajiban umat Islam lain untuk menjalankan pengurusan mayat.
Dalam melakukan doa, perkara utama harus dilakukan dalam jemaah dan harus dibuat tiga saf (setidaknya) sekurang-kurangnya setiap orang selamat dua orang. Bagi wanita, adalah dibenarkan untuk menyertai jemaah bersama-sama dengan seorang lelaki atau untuk menunaikan solat di atas tubuh selepas dipersetujui oleh seorang lelaki.
a. Syarat-syarat doa adalah seperti berikut:
1. Doa-doa adalah sama seperti solat lain, yang mesti meliputi kemaluan, suci dari hadits besar dan kecil, badan suci, pakaian dan tempat-tempat dan menghadap kiblat.
2. Doa baru dilakukan apabila badan telah dibasuh dan dibasuh.
3. Tubuh diletakkan di sebelah kiblat orang yang menyembah, kecuali ketika melakukan doa supranatural.
b. Rukun Doa
1. Niat
2. Berdirilah orang yang mampu
3. Takbir empat kali
4. Salam
c. Bagaimana untuk melakukan Doa
1. Imam berdiri di hadapan kepala mayat, ketika tubuh manusia. Jika jenazah seorang wanita, imam berdiri di pinggangnya.
2. Makmum berdiri di belakang seorang imam saffron. Jamaah adalah lebih penting. Sekiranya jemaah kecil, cubalah menjadi tiga saf. Kerana Nabi. telah berkata, yang bermaksud: "Jika seorang mukmin mati dan dikuduskan oleh sekumpulan umat Islam hingga tiga saf, maka dosa mayatnya diampuni". (Hadis lima ahli hadis, kecuali Nasai)
3. Setelah mandi biasa, berniat untuk berdoa untuk tubuh yang disertai oleh takbiratul ihram pertama dengan membaca Allahu Akbar. Kemudian bacalah ta'awudz dan bacalah surah Al-Fatihah
4. Selesai membaca surah Al-Fatihah, bertakbir sambil menaikkan tangan kamu (takbir kedua). Kemudian bacalah doa, sekurang-kurangnya:
"Allaahumma shalli 'ala Muhammad wa' alaa aali Muhammad".
Maksudnya: "Ya Allah, sampaikan doa untuk Nabi Muhammad dan keluarganya".
Baca doa yang lebih sempurna:
"Allaahumma shalli 'alaa Muhammad wa' alaa aali Muhammad, kamaa salaita 'alaa Ibraahiima wa' alaa aali Ibraahiim, wa baarik 'alaa Muhammad wa' alaa aali Muhammad, kamaa baarakta 'alaa Ibraahiima wa' alaa aali Ibraahiim, fil 'aalamiina innaka hamiidum majiid ".
Maksudnya: "Ya Allah, sampaikan doa untuk Nabi Muhammad dan keluarganya, sebagaimana Engkau telah memberikan rahmat kepada Nabi Ibrahim dan keluarganya. Berikan berkat kepada Nabi Muhammad dan keluarganya, ketika kamu memberi berkat kepada Nabi Ibrahim dan keluarganya. Di seluruh alam semesta, anda adalah Yang Maha Mulia, Yang Maha Mulia. "
5. Takbir ketiga mengangkat tangannya, kemudian membaca doa untuk mayat.
a. Doa untuk mayat lelaki
"Allaahummaghfir lahuu warhamhu wa 'aafihii wa'fu' anhu wa akrim nuzulahuu wawassi 'madkhalahu waghsilhu bil maa-i watstsalji walbaradi wa naqqihii minal khathaayaa kamaa yunaqqats tsaubul abyadhu minaddanasi wa abdilhu daaran khairam min daarihii wa ahlan khairam min ahlihii wa zaujan khairam min zaujihii wa qihii fitnatal qabri wa 'adzaabannaar ".
Maksudnya: "Wahai Tuhan, ampunilah dan belas kasihanlah dia, kurniakanlah dia, ampunilah kesalahannya, memuliakan kembalinya, menyebarkan pintu masuknya (kubur) dan mencuci dia dengan air bersih, es dan embun dan membersihkan dia (dari dosa) sebagai kain putih dibersihkan dari kotoran. Ganti rumahnya dengan rumah yang lebih baik daripada bekas rumahnya, keluarga yang lebih baik daripada bekas keluarganya, serta rakan yang lebih baik daripada bekas rakannya, menjaga dia dari azab kubur dan hukuman neraka neraka. "
b. Doa untuk mayat wanita
"Allaahummaghfir lahā warhamhaa wa 'aafihaa wa'fu' anhaa wa akrim nuzulahaa wawassi 'madkhalahaa waghsilhaa bil maa-i watstsalji walbaradi wa naqqihaa minal khathaayaa kamaa yunaqqats tsaubul abyadhu minaddanasi wa abdilhaa daaran khairam min daarihaa wa ahlan khairam min ahlihaa wa zaujan khairam min zaujihaa wa qihaa fitnatal qabri wa 'adzaabannaar ".
Maksudnya: "Wahai Tuhan, ampunilah dan belas kasihanlah dia, kurniakanlah dia, ampunilah kesalahannya, memuliakan kembalinya, menyebarkan pintu masuknya (kubur) dan mencuci dia dengan air bersih, es dan embun dan membersihkan dia (dari dosa) sebagai kain putih dibersihkan dari kotoran. Ganti rumahnya dengan rumah yang lebih baik daripada bekas rumahnya, keluarga yang lebih baik daripada bekas keluarganya, serta rakan yang lebih baik daripada bekas rakannya, menjaga dia dari azab kubur dan hukuman neraka neraka. "
6. Keempat Takbir sambil mengangkat tangannya dan berdoa:
a. Doa untuk mayat lelaki:
"Allaahumma laa tahrimnaa ajrahuu wa laa taftinnaa ba'dahuu waghfir lanaa wa lahuu".
Maksudnya: "Ya Allah, jangan menghalang pahala yang akan datang kepada kami, jangan memberi kita fitnah selepas kematian, dan maafkan kami dan dia".
Doa yang lebih lengkap:
"Allaahumma laa tahrimnaa ajrahuu wa laa taftinnaa ba'dahuu waghfir lanaa wa lahuu wa li-ikhwaaninal ladziina sabaquunaa bil limaani wa laa taj'al fii quluubinaa ghillal lilladziina aamanuu Rabbanaa innaka rauufur rahiim".
Maksudnya: "Wahai Tuhan, jangan menghalang ganjaran yang akan datang kepada kami, janganlah memberi kami fitnah selepas dia, ampunilah kami dan dia, dan bagi saudara-saudara kita yang telah mengalahkan kami dengan iman, jangan membuat kita gelisah di dalam hati kita orang-orang yang beriman. Wahai Tuhanku, sesungguhnya Engkau Maha Penyayang, lagi Maha Mengasihani. "
b. Doa untuk mayat wanita:
"Allaahumma laa tahrimnaa ajrahaa wa laa taftinnaa ba'dahaa waghfir lanaa wa lahaa".
Maksudnya: "Ya Allah, jangan menghalang pahala yang akan datang kepada kami, jangan memberi kita fitnah selepas kematian, dan maafkan kami dan dia".
Doa yang lebih lengkap:
"Allaahumma laa tahrimnaa ajrahaa wa laa taftinnaa ba'dahaa waghfir lanaa wa lahā wa li-ikhwaaninal ladziina sabaquunaa bil limaani wa laa taj'al fii quluubinaa ghillal lilladziina aamanuu Rabbanaa innaka rauufur rahiim".
Maksudnya: "Wahai Tuhan, jangan menghalang ganjaran yang akan datang kepada kami, janganlah memberi kami fitnah selepas dia, ampunilah kami dan dia, dan bagi saudara-saudara kita yang telah mengalahkan kami dengan iman, jangan membuat kita gelisah di dalam hati kita orang-orang yang beriman. Wahai Tuhanku, sesungguhnya Engkau Maha Penyayang, lagi Maha Mengasihani. "
c. Doa untuk mayat lelaki:
"Allaahummaj'alhu farathan li abawaihi wa salafan wa dzukhran wa 'izhatan wa'tibaaran wa syafii'an wa tsaqqil bihii mawaaziinahumaa wafrighish Shabra' alaa quluubihimaa walaa taftinhumaa ba'dahuu walaa tahrimnaa ajrahuu".
Maksudnya: "Ya Allah, buatlah tempat pendahuluan untuk ayah bapaknya, sebagai deposit keutamaan yang menjadi prioritas, dan menjadi ajaran, seperti dan syafaat bagi orang tuanya. Timbanglah sisik ibu anda, jadi berikan kesabaran di hati mereka. Jangan membuat fitnah untuk ayah bapanya selepas kematiannya dan jangan menghalang ganjaran kepada kami.
d. Doa untuk mayat perempuan:
"Allaahummaj'alhaa farathan li abawaihaa wa salafan wa dzukhran wa 'izhatan wa'tibaaran wa syafii'an wa tsaqqil bihaa mawaaziinahumaa wafrighish Shabra' alaa quluubihimaa walaa taftinhumaa ba'dahaa walaa tahrimnaa ajrahaa".
Maksudnya: "Ya Allah, buatlah tempat pendahuluan untuk ayah bapaknya, sebagai deposit keutamaan yang menjadi prioritas, dan menjadi ajaran, seperti dan syafaat bagi orang tuanya. Timbanglah sisik ibu anda, jadi berikan kesabaran di hati mereka. Jangan membuat fitnah untuk ayah bapanya selepas kematiannya dan jangan menghalang ganjaran kepada kami.
7. Kemudian, ucapkan halo sambil melihat jauh ke kanan dan ke kiri.
Penerangan:
Semua pembacaan doa dibaca dalam sirr (rendah), tidak menjadi keras, kecuali takbir bagi imam. Semasa berdoa untuk mayat lebih dari satu orang, doa adalah sama, hanya dhamir-dhamir mesti diubah:
1. Bagi dua badan, lelaki dan perempuan, menjadi "humaa".
2. Bagi badan lelaki lebih daripada dua orang, menjadi "hum".
3. Bagi badan wanita lebih daripada dua orang, menjadi "hunna".

B. Mengebumikan badan
Setelah dirawat, badan segera dikebumikan. Untuk tergesa-gesa untuk mengubur tubuh berdasarkan hadith yang diriwayatkan oleh Imam Bukhari, bahawa Rasul Allah. berkata yang bermaksud "bergegas dan mengebumikan tubuh awak kerana dia adalah orang yang baik, yang bermakna anda segera membawanya bersama dengan kebaikannya ..."
Walaupun begitu, ada beberapa kali yang dianggap oleh ulama untuk mengebumikan jenazah adalah matahari terbit, matahari berada di tengah dan matahari terbenam.
Tubuh itu harus dibawa oleh empat orang penyembah. Sebelum proses penguburan, lubang kubur harus disediakan terlebih dahulu, dengan kedalaman minimum 2 meter sehingga bau badan yang mereput tidak mencium bau ke atas, untuk menjaga kehormatannya sebagai manusia dan tidak dapat dibongkar oleh binatang liar. Selanjutnya, apabila badan dimasukkan ke dalam makam, disarankan untuk membaca:

Maksudnya: "Dengan nama Allah dan agama Nabi". (Diriwayatkan oleh Turmuzi dan Abu Daud)
perlahan-lahan jenazah dimasukkan ke dalam makam yang diterima oleh orang-orang yang siap di makam (biasanya terdiri dari 2 atau 3 orang), ditempatkan di dalam lubang, miring menuju Kiblat. Selain itu, tali badan kepala dan kaki dibuka untuk menyentuh tanah secara langsung.
Sehingga kedudukan jenazah tidak berubah, ia harus diberikan blok dengan sfera tanah atau sfera tanah yang kecil. Selain itu, lubang tanah ditutup dengan kayu atau buluh supaya masa pengumpulan tubuh tidak terdedah kepada tanah. Bagi mayat seorang wanita, dia harus menyebarkan kain dan sebagainya di kuburnya ketika dia dimasukkan ke dalamnya. Selepas itu, ia terus ditumpuk dengan tanah yang cukup digali.
Perkara-perkara yang disunat selepas pengebumian adalah seperti berikut:
1. Meningkatkan kubur hanya satu inci dari tanah dan tidak diturunkan ke tanah, sehingga kubur diakui dan tidak ditinggalkan.
2. Lebih banyak tanah gundukan harus dibentuk seperti bonggol.
3. Harus memberi isyarat di makam dengan batu (batu karang) atau sejenis yang diketahui oleh keluarga mereka.
4. Biarkan orang berdiri di sebelah kubur orang mati untuk meminta kestabilan dalam menjawab setiap soalan di kubur dan pengampunan untuk tubuh, sambil memberitahu peserta untuk melakukan hal yang sama.

Berdasarkan kepada deskripsi prosedur untuk pengurusan mayat beberapa kebijaksanaan dapat diambil, termasuk:
a. Dapatkan pahala yang besar.
b. Menunjukkan rasa solidariti yang tinggi di kalangan sesama muslim.
c. Membantu meringankan beban tubuh jenazah dan sebagai ungkapan ucapan belasungkawa untuk bencana yang dia alami.
d. Ingatkan dan beritahu orang bahawa setiap manusia akan mati dan masing-masing bersiap untuk mempersiapkan kehidupan selepas kematian.
Sebagai bukti bahawa manusia adalah makhluk yang paling mulia, sehingga jika satu orang mati, ia dihormati dan dijaga serta mungkin sesuai dengan peraturan Allah SWT dan Rasul-Nya.

Apabila Kain Kafan Tidak Cukup Menutupi Rating: 4.5 Diposkan Oleh: MY BLOGGER

0 comments:

Posting Komentar