Bolehkah TNI Melindungi Indonesia dari Pelanggaran Cina?

kabar islam update

loading...

Selasa, 18 Desember 2018

Bolehkah TNI Melindungi Indonesia dari Pelanggaran Cina?

Naib Presiden Jusuf Kalla menekankan sikap Republik Indonesia untuk menolak penindasan dan pelanggaran HAM terhadap kaum Muslim Uighur di Provinsi Xinjiang, China. Bagaimanapun, menurut JK, Indonesia juga tidak dapat mengganggu urusan internal Republik Rakyat China (RRC).

Sekiranya kita mengganggu hal ehwal negara Cina sedikit, maka lambat laun Indonesia akan diserang oleh Naib Presiden Angkatan Tentera China, Jusuf Kalla.

muslimah cantik china

"Kita semua menolak atau menghalang penindasan hak asasi manusia," kata JK selepas memberi ucapan pada persidangan di Jakarta pada hari Isnin (17/12).

Jusuf Kalla mengatakan bahawa kerajaan Indonesia tidak dapat mengganggu masalah domestik yang dialami oleh kaum Muslim Uighur. Sebabnya ialah ini adalah kedaulatan China.

Kita tidak boleh campur tangan dalam hal ehwal negara lain, terutamanya China, kerana jika kita campur tangan dalam perkara ini terlalu jauh, Indonesia dapat dikeluarkan dari peta dunia, kata JK.

Juga baca: Dengan Hadiah + 20Rb Wang, PDIP Pasti Dapatkan Suara Muslim Sangat Mudah pada 2019 Pileg

Pengerusi Majlis Penasihat Majlis Ulama Indonesia (MUI) Din Syamsuddin mengutuk penindasan umat Islam Uighur di Xinjiang. Penindasan itu, menurut Din, adalah pelanggaran hak asasi manusia dan undang-undang antarabangsa.

Hak asasi manusia dan Kovenan Antarabangsa mengenai Hak-hak Sosial dan Politik menegaskan kewujudan kebebasan beragama untuk semua manusia. "Jadi, umat Islam Uighur yang majoriti penduduk di Xinjiang mempunyai kebebasan untuk mengamalkan agama mereka," katanya dalam satu kenyataan bertulis yang diterima oleh Republika.co.id, Isnin (12/17).

Bolehkah TNI Melindungi Indonesia dari Pelanggaran Cina? Rating: 4.5 Diposkan Oleh: MY BLOGGER

0 comments:

Posting Komentar