Wanita Adakah Mutiara Kehidupan untuk Lelaki

kabar islam update

loading...

Jumat, 26 Oktober 2018

Wanita Adakah Mutiara Kehidupan untuk Lelaki

Wanita Adakah Mutiara
Bagaimana perasaan seorang lelaki apabila dikelilingi ramai wanita? Jika persoalan itu disampaikan kepada saya, ungkapan "bangga" nampaknya mewakili perasaan saya. Saya gembira dikelilingi oleh wanita cantik setiap hari juga. Dan sudah tentu pada masa itu saya rasa lebih dan lebih seperti menjadi 'putera'. Oops, jangan curiga, kerana wanita cantik dan cantik yang saya maksudkan adalah isteri saya dan dua orang anak yang kedua-duanya "secara kebetulan" wanita. Insyaallah.

Tidak lama itu, sebelum saya berkahwin, saya juga lebih disentuh oleh wanita, iaitu ibu kerana sejak berumur enam tahun saya memilih untuk menyertai ibu saya ketika dia menceraikan ayah saya. Satu naluri untuk kedekatan seorang anak kepada ibunya yang bukan hanya kerana dia telah menghisap ratusan liter susu ibunya, tetapi juga ikatan batin yang tidak dapat dipisahkan dari kehangatan yang diberikan seorang ibu kepada anaknya.

Kerana itu, dalam hidup saya saya tidak mahu melakukan sesuatu yang boleh mengecewakan dan menyakiti seorang wanita. Tetapi sikap yang benar dan bijak mesti diberikan kepada lelaki yang diberikan bahawa wanita itu terbuat dari tulang rusuk yang membungkuk, yang jika ada kesalahan pada dirinya, dia harus berhati-hati untuk meluruskannya. Terlalu keras akan memecahkannya, meninggalkan terlalu salah kerana ia akan tetap dalam kebodohannya. Walaupun begitu, tidak ramai lelaki yang membiarkan wanita kecewa untuk meluruskan kesalahan itu, namun setiap orang yang melakukan itu sangat yakin kekecewaan hanya seketika kerana ia akan menjadi manis.

Wanita itu seperti bunga, yang jika kasar dalam merawatnya akan merosakkan keindahannya, mencemarkan kesempurnaannya agar ia menjadi layu tanpa bercahaya. Dia seperti sekeping sutera yang mudah dikoyakkan oleh ribut, terpengaruh oleh angin dan direndam oleh sebatang air. Oleh itu, jangan biarkan hatinya sakit kerana ucapan yang menyakitkan kerana hatinya sangat lembut, jangan biarkan dia sahaja mencabar nyawa kerana apa yang sebenarnya berasal dari kesendirian dengan menawarkan secawan tenang dan ketenangan. Lebih baik tidak membuat dia menangis sama sekali dengan sikap yang mengecewakan, kerana biasanya air mata kekal di dalam hati walaupun air tidak lagi membasahi kelopak mata.

Wanita itu adalah mutiara. Orang perlu menyelam jauh untuk mendapatkan kecantikan. Oleh itu, melihat tanpa membuka tudung hanyalah momen palsu yang sering boleh menipu mata. Orang perlu berjuang di sepanjang gelombang, menahan aliran dan mencabar semua bahaya yang dapat mencapainya. Dan tentunya untuk itu, orang mesti mempunyai bekalan yang mencukupi supaya mereka layak dan layak mutiara yang indah.

Wanita itu adalah separuh daripada jiwa yang hilang. Kemudian seseorang mesti mencari dengan berhati-hati, memilih dengan berhati-hati, melihat dengan teliti sebelum menjadikannya pasangan jiwa. Kerana jika ia salah, ia tidak akan menjadi sepasang jiwa yang dapat menghasilkan bunga cinta, tetapi titik-titik merah menyebarkan percanggahan. Dia tidak akan dapat menyamakan langkah-langkahnya, sentiasa mencari antara satu sama lain supaya lebih baik tidak memberikan keselesaan dan keharmonian. Dia tidak boleh menjadi satu hati walaupun semua kuasa telah digerakkan untuk melakukannya. Dan apa yang jelas ialah dia tidak boleh menjadi cermin dirinya ketika dia cuai atau terlambat.

Wanita mempunyai kuasa luar biasa yang tidak bertentangan dengan jantina. Ia adalah keupayaan cinta, empati dan kesetiaan. Dengan cintanya ia menguatkan langkah-langkah orang-orang yang bersamanya, perasaan empatinya membangkitkan mereka yang jatuh dan kesetiaannya adalah abadi, tidak dibubarkan oleh perubahan.

Dan wanita adalah sumber kehidupan. Orang yang mempertaruhkan hidupnya untuk kehidupan baru, dari mana dadanya mengalir menghidupkan susu. Supaya semua pengorbanan adalah layak untuk menempatkan mereka dalam kemuliaan syurga, serta keagungan hormat. Tidak terlalu banyak jika Nabi menjadi orang

asal:
seseorang
cadangan:

wanita (Fatima) sebagai orang pertama yang menemaninya di syurga.

Nasib baik, saya bukan penyanyi popular yang membuat wanita dan cinta mereka terhad kepada lirik lagu untuk keuntungan. Jadi apa yang kelihatan menjadi mata seorang wanita dihadkan kepada bunga hiasan yang boleh dibuang ketika mereka tidak lagi menyenangkan. Secara kebetulan saya juga bukan bintang sabun yang sering dimuliakan oleh wanita. Kerana jika saya adalah mereka, tentu saja, 'kebanggaan' saya dikelilingi oleh wanita cantik boleh berbeza dengan makna dengan kebanggaan saya sebagai seorang yang tiada siapa.


Bagusnya juga wanita-wanita yg mendekati dan mengelilingi saya bukanlah mereka yg rela diperlakukan tidak seperti bunga, bukan selayaknya mutiara dan gak selembut sutra. Bukan wanita yg mencampakkan dirinya sendiri dalam kubangan kehinaan berselimut kemewahan dan tuntutan zaman. Tidak seperti wanita yg rela diinjak-injak kehormatannya, tak menghiraukan jerit hatinya sendiri, atau bahkan pertentangan bathinnya. Juga bukan wanita yg membunuh nuraninya sendiri sehingga tak menjadikan mereka wanita yg pantas mendapatkan penghormatan, bahkan oleh buah hatinya sendiri.
Dan sudah pasti, selain tak ada wanita-wanita macam itu yg akan mendekati lelaki bukan siapa-siapa seperti saya ini, saya pun tentu tidak akan betah berlama-lama berdekatan dengan mereka, lebih-lebih bangga.

Wanita Adakah Mutiara Kehidupan untuk Lelaki Rating: 4.5 Diposkan Oleh: BLOGGER

0 comments:

Posting Komentar