Dianggap Beda Mazhab, Pengajian Ustaz Firanda di Aceh Dibubarkan

kabar islam update

loading...

Sabtu, 15 Juni 2019

Dianggap Beda Mazhab, Pengajian Ustaz Firanda di Aceh Dibubarkan

Beratus orang disebarkan pengajian di Masjid Al Fitrah, Ketapang, Banda Aceh.
Beberapa penduduk menduduki Masjid Al-Fitrah, Keutapang II, Banda Aceh, malam Khamis (6/13). Orang ramai menolak dan menghentikan kajian keagamaan yang sedang berlangsung di dalam masjid.

Memantau gegelung, massa mula berkumpul sekitar pukul 20:00 WIB. Mereka kemudian memasuki masjid dan menyebarkan jemaah untuk mengkaji sebuah ustaz yang dikenali bernama Firanda Andirja.

Kedengaran bunyi takbir dan menjerit rakyat menyemarakkan seluruh masjid. Tindakan ini tiba-tiba menjadi tumpuan dan perhatian penduduk sehingga ada kesesakan lalu lintas. Orang ramai yang tidak dapat memupuk emosi, bahkan mengalami kekecohan kecil dan membaling sandal di antara satu sama lain.


Bagaimanapun, tidak lama selepas itu pegawai keselamatan dari TNI-Polri dan pihak-pihak yang berkaitan tiba di lokasi dan mengamankan ustaz. Pegawai juga membatalkan protes rakyat yang berlangsung hampir 2 jam. Semasa dari dalam masjid, beberapa pemimpin agama dan penduduk mengambil alih acara tersebut.

Orang ramai yang menghadiri masjid menolak kuliah Ustadz kerana dianggap sebagai pemahaman Wahhabi dan bertentangan dengan rakyat Aceh. Orang ramai menganggap kajian itu disampaikan tidak konsisten dengan aliran Ahlulsunnah Waljamaah (Aswaja).

Penyelaras massa, Abu Syuja, mengatakan bahawa partainya telah menyampaikan acara itu agar tidak melakukan kegiatan belajar yang diisi oleh Ustadz Firanda Andirja.

Sebelum peristiwa itu berlaku, Abu Syuja, partainya memberi notis melalui surat MPU di Banda Aceh. Tetapi notis itu diabaikan oleh penganjur.

"Memprotes masalah ini disebabkan masalah aqidah yang disebut wahabi, ini adalah perjanjian Ahlulsunnah Waljamaah menolak kehadiran seorang ulama (Firanda) di Aceh," kata Abu Syuja ketika ia menemukan kumparan di dalam masjid.

Beratus orang disebarkan pengajian di Masjid Al Fitrah, Ketapang, Banda Aceh. Foto: Zuhri Noviandi / gegelung
Sementara Ketua Polis Daerah Banda Aceh, Komisaris Senior Trisno Riyanto, mengatakan kekecohan itu terjadi akibat salah faham antara kelompok yang bertindak atas nama Aswaja dan Wahabi.

"Ada pembacaan dari ulama Firanda, hanya orang-orang di sini (Banda Aceh) mungkin tidak menerimanya, sehingga mereka datang ke masjid agar mereka tidak meneruskan pembacaan. Istilah masyarakat Banda Aceh belum menerimanya, "kata Trisno.

Untuk keributan, katanya, Forkopimda Banda Aceh akan mengambil langkah untuk mengatasi masalah yang terjadi. Trisno menjelaskan bahawa sejak petang penganjur telah diingatkan supaya tidak mengadakan kegiatan, tetapi tidak diendahkan.

"Memaksa menghadiri solat Maghrib dan massa yang memprotes. Kesopanan masyarakat Banda Aceh itu sendiri, kita telah disampaikan untuk dihentikan sementara, dan kegiatan ini (pengajian) juga tidak meminta izin dari kami. Jadi kita menyampaikannya supaya tidak ada lagi kegiatan, "katanya.

Ustadz Firanda, yang ditolak oleh pemastautin, adalah salah seorang pengkhotbah dari Indonesia yang menjadi pembicara di masjid Medina, Nabawi. Lelaki itu, yang nama penuhnya adalah Firanda Andirja Abidin, dipercayai oleh kerajaan Arab Saudi untuk mengisi cermin di masjid Nabawi.

Firanda dipilih selepas menjalani pemilihan oleh pengajar atau beberapa ulama terkenal di Madinah. Dilaporkan oleh halaman Firanda.com, sejak tahun 2012 Firanda telah diamanahkan oleh Kerajaan Arab Saudi untuk menyampaikan kuliah bahasa Indonesia di Masjid Nabawi untuk jemaah haji dan jemaah dan warga Indonesia yang tinggal di Kerajaan Arab Saudi.

Soalan Wahabi sering digema sebagai salah satu ideologi Islam yang berasal dari Arab Saudi. Terdapat banyak kontroversi mengenai istilah ini, kerana sesetengah orang menilai Wahabisme bermaksud fundamental Islam. Tetapi bagi yang lain, wahabisme adalah satu usaha untuk memulihkan kemurnian Islam.

Dianggap Beda Mazhab, Pengajian Ustaz Firanda di Aceh Dibubarkan Rating: 4.5 Diposkan Oleh: MY BLOGGER

0 comments:

Posting Komentar