Dalil Tentang Makanan Halal

kabar islam update

loading...

Minggu, 21 Oktober 2018

Dalil Tentang Makanan Halal

Dalil Mengenai Makanan Halal. Pada dasarnya semua yang terdapat di bumi ini dicipta oleh Allah SWT. untuk manusia dan makhluk lain. Oleh itu, apa yang dihasilkan di bumi, baik dalam bentuk tumbuhan dan tumbuhan, ternakan dan pelbagai jenis makanan dan minuman, dapat dimanfaatkan dan manfaat. Dan Tuhan secara sengaja menciptakan semua itu, sama ada untuk makan, minum, atau digunakan. Surah al-Baqarah ayat 168:

يَآ اَيُّهَا النَّاسُ كُلُوْا مِمَّا فِي الْاَرْضِ حَلَلاً طَيِّبًا وَ لاَ تَتَّبِعُوْا خُطُوَاتِ الشَّيْطَنِ اِنَّهُ لَكُمْ عَدُوٌّ مُّبِيْنٌ ـ البقرة

Artinya: "Hai sekalian manusia, makanlah yang halal lagi baik dari apa yang terdapat di bumi, dan janganlah kamu mengikuti langkah-langkah syaitan, karena sesungguhnya syaitan itu adalah musuh yang nyata bagimu." (Q.S. al-Baqarah: 168).


Penjelasan Ayat

Dalil Tentang Makanan Halal. Ayat di atas merupakan anjuran Allah swt. kepada manusia agar senantiasa memilih makanan yang halal dan baik di dalam memenuhi kebutuhan hidupnya dan tidak mengikuti jejak syaitan yang hanya mengikuti hawa nafsu belaka.

Sebab turunnya ayat di atas adalah berkaitan dengan sikap dari Bani Tsagf, Bani Amir ibnu Shasha'ah, Khuza'ah dan Bani Madlaj. Mereka menyatakan haram untuk diri mereka sendiri berbagai jenis makanan, seperti daging ternak, ikan laut, dan lain sebagainya. Demikian dijelaskan oleh Abdullah bin Abbas. Lalu turunlah ayat tersebut di atas. Dalil Tentang Makanan Halal.

Dengan demikian, segala macam makanan dan minuman itu hukumnya mubah dan halal, kecuali apabila ada keterangan yang mengharamkannya.

Allah swt. telah memberi petunjuk kepada kita agar memakan makanan yang halal dan baik. Kata halal dan baik berkaitan erat dengan kesehatan manusia, karena bisa saja makanan itu halal tetapi tidak baik untuk seseorang (kesehatannya) atau sebaliknya. Dalil Tentang Makanan Halal.

Sebagai contoh:

1. Seseorang mempunyai tekanan darah tinggi, dia tidak dibenarkan makan daging kambing. Padahal daging kambing itu halal hukumnya, tapi kerana akan memberi kesan negatif terhadap penyakit darah tinggi maka daging kambing tersebut menjadi tidak baik, khas untuk si A walaupun itu halal. Sedangkan untuk orang lain tidak ada halangan untuk memakannya.

2. Daging ular, misalnya ada orang yang berkata bahawa daging ular itu lazat rasanya dan ular tertentu baik untuk kesihatan dan boleh menambah selera makan. Tetapi dia adalah sejenis haiwan yang dilarang oleh syara '. Oleh itu, daging ular baik untuk digunakan tetapi dilarang oleh undang-undang.

Dalil Mengenai Makanan Halal. Jadi, kita dianjurkan untuk memakan makanan yang halal (tidak yang diharamkan) juga baik, iaitu yang tidak membawa mudharat dan hendaknya yang berkhasiat. Dan elakkan dari makanan yang buruk dan menjijikkan.

Kemudian shaitan selalu menggoda orang untuk mengikuti jalan kekejaman, penolakan, dan mengelirukan. Selain itu, shaitan adalah musuh sebenar. Shaitan boleh menjadi manusia, ia juga dapat berupa jin sesuai dengan apa yang dijelaskan dalam firman Allah SWT. surah al-An'am ayat 112.

Orang yang mengikuti jejak shaitan, dengan melanggar peruntukan Allah SWT. maksudnya dia telah menipu diri sendiri dan sebagai pemberontakan. Dalil Mengenai Makanan Halal.

*) Dari berbagai sumber
ٱلْحَمْدُ لِلَّهِ رَبِّ ٱلْعَٰلَمِين

Dalil Tentang Makanan Halal Rating: 4.5 Diposkan Oleh: MY BLOGGER

0 comments:

Posting Komentar